SEO 2019 Top 10

Het jaar is bijna voorbij, dus de blik gaat weer vooruit op volgend jaar! Ieder jaar wijzigt er weer een hele hoop in het SEO landschap, maar blijft er ook heel veel hetzelfde. Het Internet wordt daarnaast overspoeld met "SEO trends 2019" artikelen, vaak met een stuk of 40 punten waarvan misschien één-derde ook daadwerkelijk een belangrijke rol gaat spelen. 

Wij hebben de afgelopen tijd eerst eens teruggekeken naar alle algoritme updates van Google in 2018. Aan de hand daarvan, en kijkend naar de trends in 2019, hebben we een top 10 voor 2019 voor je samengesteld. Wat is het komend jaar voor ons en onze klanten nu echt belangrijk?

10.     Mobile indexing

In 2018 werd mobile indexing door Google uitgerold. Dat betekent vanaf nu dat de mobiele versie van een website wordt geïndexeerd. Dus alleen de content die je toont op je mobiele website wordt meegenomen in de rankings. 

Als het iets van 2018 was, waarom dan in de top10 voor 2019?
Het is simpelweg te belangrijk om in 2019 niet in je achterhoofd te houden. Alles wat je nu namelijk weglaat op de mobiele versie van je website wordt ook niet meer geindexeerd door Google. Het is daarom belangrijk om goede afwegingen te maken over wat je wel en niet toont bij het mobiele ontwerp van je website. 

Google mobile

9.    Local SEO

Met SEO content de focus leggen op 1 of enkele specifieke plaatsen is niet nieuw. Maar ook in 2019 gaat dit een grote rol spelen. Google vindt de plek waarvandaan je je fysiek bevindt namelijk erg belangrijk in het bepalen van welk zoekresultaat je te zien krijgt. Local SEO

Als je bijvoorbeeld een hovenier bent in de omgeving van Zwolle dan loont het om content te publiceren gericht op zoekwoorden als “Hovenier Hattem”, “Hovenier Wezep”, “Hovenier Oldebroek”.

We hebben onlangs een onderzoek uitgevoerd  in een vergelijkbare situatie. Hier kwamen we wezenlijke verschillen in posities tegen, als we zochten op “hovenier” in plaatsen die zelfs naast en tegen elkaar aan liggen.

Local SEO is springlevend in 2019!

8.    Afbeeldingen 

Google lens - SEO afbeeldingenAfbeeldingen goed optimaliseren wordt nog belangrijker komend jaar. Google laat bijvoorbeeld steeds vaker afbeeldingen bij de normale zoekresulaten zien, wanneer je zoekt op mobiel. Het is daarom belangrijk om afbeeldingen van een goede beschrijving en alt-tekst te voorzien. Ook wordt hiermee het vervoegen van afbeeldingen met structured data (zie verderop) en het toevoegen van een meta-image belangrijker. 

Daarnaast Google Lens, het staat momenteel nog redelijk in de kinderschoenen maar zou zomaar eens verrassend heel populair kunnen worden in 2019. Met Google Lens kun je met je smartphone een foto van een object maken. Google Lens herkent het product of het merk en zoekt deze direct voor je op. Bijvoorbeeld waar je dat mooie paar schoenen kunt kopen. 

Nogmaals staat dit nog in de zeer prille kinderschoenen. Maar er zijn zelfs al telefoons waar Google Lens in de standaard camera geïntegreerd is. En vooral dat laatste is een zeer belangrijk detail. De drempel om het te gebruiken gaat daarmee drastisch omlaag!


7.    Forums

Misschien een verrassende op nummer 7 gezien de leeftijd van internetfora. Maar het zijn voor veel ondernemers een ideale manier om je doelgroep te bereiken. Sterker nog: het zijn vaak de meest fanatieke mensen uit je doelgroep. 

Het bereiken van je doelgroep heeft hiermee een aantal voordelen. Het eerste voordeel is uiteraard merkbekendheid. Jouw beoogde doelgroep komt rechtstreeks in aanraking met jouw merknaam in ook nog eens een relevante setting (dus niet op een random tv reclame). 

Het tweede voordeel is dat je je doelgroep leert kennen. Op Internetfora worden de vragen gesteld die spelen binnen jouw doelgroep. Je kunt hiermee niet alleen de vraag beantwoorden (en er een trouwe klant mee winnen). Maar het is ook een manier om beter in te spelen door bijvoorbeeld diezelfde vraag te beantwoorden op jouw eigen website. 

En als laatste: Backlinks. Pak je het tactisch aan (lees: kweek vertrouwen en relevantie), dan kunnen internetfora ook een mooie manier zijn om backlinks naar je website te krijgen, wat weer bij kan dragen aan de organische vindbaarheid van je website. 

Kortom: Forum Management biedt ontzettend veel voordelen!

6.    Video

“Video zal in 2021 80% van al het webverkeer vertegenwoordigen” - Cisco Systems

Youtube is op dit moment wereldwijd al de meest gebruikte zoekmachine na Google. Google heeft daarnaast het afgelopen jaar haar eigen SERP’s al verrijkt met de videocarroussel. Mensen zijn lui en het is nu eenmaal gemakkelijker (en leuker) om een video te bekijken dan een artikel te lezen. 

Je kunt er meer verkeer mee creëren, zowel terugkerend als nieuw. Ook heeft het als voordeel dat je je klantenservice kunt ontlasten door belangrijke vragen, die spelen binnen jouw doelgroep (zie punt 7), te beantwoorden. 

Het kost ontzettend veel tijd om video’s op te nemen, maar het kan je nog veel meer opleveren. Wat wel belangrijk is, is dat je goede content in de vorm van een transcript schrijft in de beschrijving van je video. Dit is belangrijk voor de indexering en vindbaarheid van je video. 

Video - SEO 2019

5.     Persberichten

Persberichten SEO 2019Nieuwswaarde gerelateerd aan jouw merknaam. Bijvoorbeeld door het uitvoeren van een onderzoek of simpelweg gewoon gebeurtenis rondom jouw markt of bedrijf kun je nieuwswaarde creëren. Hierover schrijf je een persbericht wat je aanbiedt bij bekende nieuwssites of verspreidt via ANP. 

Hiermee kun je ontzettend veel exposure rondom jouw merknaam creëren. Tevens kun je er zelfs weer links naar jouw website, een relevante pagina, mee verkrijgen. 


4.    Structured data

Als we kijken naar het afgelopen jaar dan zien we dat Google veel tijd investeert aan het verrijken van de zoekresultatenpagina. Dit was eind 2017 al begonnen met bijvoorbeeld het verlengen van de meta-description naar maximum 300 tekens (wat in de lente van 2018 weer teruggedraaid werd). Maar ook het toevoegen van de video carroussel, afbeeldingen bij normale resultaten op mobiel en de zero-results test zijn bewijzen dat Google er veel aan gelegen is om de zoekresultaten visueler en functioneler te maken. 

En structured data is de manier om jouw website hier in naar voren te krijgen. Denk daarbij een review sterren, afbeeldingen, maar ook voorraadposities, levertijden en prijzen die automatisch getoond worden in de zoekresultaten. 

Op deze manier zorg je naast een goede positie er ook voor dat mensen daadwerkelijk jouw website of webshop uitkiezen uit de zoekresultaten.

SEO 2019 video carroussel

3.    Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness

Een de belangrijke nieuwe paradepaarden van Google is E.A.T. Dit staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Eigenlijk is het niets meer dan een soort ezelsbruggetje om te kwantificeren hoe Google wil dat jij jouw website optimaliseert. Hieronder kort wat er mee bedoelt wordt. 

Expertise

Precies wat er staat; wees een expert op je vakgebied en laat dit naar voren komen in je website. Content wordt nog belangrijker dan het al was. Zoekwoorden en relevante (kennisgerichte) content duidt je het onderwerp van je website aan. Ook linkbuilding speelt hier een belangrijke rol in. Hoe hoger de waarde en expertise van de website die naar jou linkt, hoe meer relevantie en expertise jouw website heeft. 

Authoritativeness

Google geeft iedere website een bepaalde autoriteit (vergelijkbaar met Domein authoriteit cijfer wat SEO gigant MOZ meet). Deze autoriteit wordt tevens gekoppeld aan je merknaam. Niet alleen content op je eigen website, maar ook op andere websites. Hoe vaker je genoemd wordt, hoe meer autoriteit je krijgt toebedeelt. 

Trustworthiness

Beveiliging en privacy spelen hier natuurlijk een grote rol. Maar denk bijvoorbeeld ook aan reviews. Het gaat om vertrouwen wat je uitstraalt. 

2.    Productcontent

In veel webshops is dit een ondergeschoven kindje, vandaar op nummer 2 in deze top10. Terwijl productpagina’s de laatste stap zijn naar een conversie. Dit is juist de content die kwalitatief hoogwaardig moet zijn. Je geeft niet alleen het laatste zetje om over te gaan tot aankoop.. Ook ontlast het een klantenservice met vragen over producten die al beantwoord zijn nog voordat ze door een bezoeker gesteld worden.

Rankbrain krijgt een steeds grotere invloed over het Google algoritme. Dus de prestaties van je website gaan meer een rol spelen voor de positie die je krijgt op jouw belangrijkste zoekwoorden. Een goede productcontent is daarbij essentieel. 

Shopping SEO 2019

1.    User experience

En de welverdiende nummer 1 gaat eigenlijk naar het onderdeel wat alle voorgaande punten omvat. Uiteindelijk gaat het erom dat je jouw doelgroep zo goed mogelijk bedient. 

Dat betekent niet dat “zoekwoorden niet meer relevant zijn”, wat in het SEO landschap soms nog wel eens gehoord wordt. Sterker nog: Zoekwoorden zijn de relevanter dan ooit. Want met gerichte zoekwoorden zoek je juist je doelgroep op. De manier waarop we zoekwoorden selecteren zal wel langzaam veranderen. Zoekwoorden, en daarmee ook de bijbehorende content, worden gerichter op een specifieke gebruiker. En ondanks dat veel SEO ‘experts’ dit beweren is Google echt nog niet zover dat ze het onderwerp van jouw tekst kunnen begrijpen zonder dat je het zoekwoord er ook daadwerkelijk in vermeldt. 

Een goede gebruikerservaring bieden is belangrijk en wordt ook voor SEO steeds belangrijker. Dat houdt in dat je je op de juiste doelgroep richt en ze biedt wat ze nodig hebben. En dat is een complexe klantreis met veel kuilen en hobbels!
 

 

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Maak een afspraak

050Media nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Google partner Admarkt gecertificeerd Lightspeed partner