Story

Adverteren op TikTok

Naast het promoten van organische berichten is het ook mogelijk om te adverteren op TikTok, dit is vergelijkbaar met adverteren op andere kanalen zoals Instagram of Facebook. Aangezien TikTok momenteel een van de meest gebruikte apps ter wereld is, wordt adverteren op dit platform steeds interessanter voor bedrijven. 

TikTok als zoekmachine

Tegenwoordig gebruiken jongeren TikTok steeds vaker als zoekmachine in plaats van Google. Waar iemand vroeger bijvoorbeeld zou zoeken op Google naar “pasta recept”, doet de jeugd dit nu vaker op TikTok. 40% van de jongeren onder de 24 jaar zoekt liever op TikTok naar een lunchplek dan op Google. TikTok heeft dit opgemerkt en kondigde aan bezig te zijn met hun eigen zoekmachine-advertentiemarkt. In de toekomst zou het dus mogelijk moeten zijn om te adverteren op zoekwoorden, vergelijkbaar met Google, maar dan op TikTok.

Hoe het werkt

TikTok hanteert een vergelijkbare manier van adverteren als Google Ads of Facebook Ads. Je kunt berichten promoten of speciaal advertentiemateriaal promoten door middel van een budget en biedingen. Je kunt gebruikmaken van doelgroepen om jouw publiek te bereiken en de advertenties aan hen te tonen. TikTok biedt verschillende targetingopties, zoals leeftijd, geslacht, locatie en interesses.

Het doel van een TikTok advertentie kan bijvoorbeeld zijn, het vergroten van je bereik of naamsbekendheid, het verhogen van het aantal volgers of juist het genereren van klikken naar je website. Ook conversies behalen is mogelijk met TikTok. Zo bieden ze shoppingadvertentie opties aan, waarmee je producten direct op TikTok kunt tonen, net zoals bij Google Shopping.

TikTok cijfers

Het is belangrijk om te weten dat TikTok steeds vaker wordt gebruikt door volwassenen en niet alleen door jongeren. De verdeling is als volgt:

Daarnaast heeft TikTok een van de beste ‘engagement rates per post’. Waar de gemiddelde ‘engagement rate’ op Facebook 0,07% is en op Instagram 1,22%, is deze op TikTok maar liefst 5,96%. Dit betekent dat mensen veel sneller geneigd zijn om interactie te hebben met de content die ze zien op TikTok dan op Facebook of Instagram. Voor de categorie ‘voeding’ is dit percentage zelfs 15,83%, ruim boven het gemiddelde dus.

 

Soorten advertenties

Binnen TikTok bieden ze verschillende manieren van adverteren aan. Momenteel zijn er vier soorten advertenties beschikbaar:

 

Topfeed: 

Deze advertenties zijn voornamelijk interessant voor grote bedrijven, aangezien de minimale investering 5K bedraagt. Met deze advertentievorm kun je ervoor zorgen dat jouw video, de eerste video is die iemand te zien krijgt wanneer ze TikTok openen.

 

Topview: 

Deze advertentievorm lijkt op de topfeed, maar is een extremere variant waarbij het niet mogelijk is om binnen de eerste 3 seconden de video weg te swipen.

 

Sparkads:

Een ‘spark ad’ is een advertentie gericht op hoge engagement. En kan onderin een knop toegevoegd worden met een landingspagina. Bezoekers kunnen ook je profiel bekijken of je gaan volgen.

 

Darkads / Non-spark ads (conversie gericht):

De ‘dark ads’, ook wel non-spark ads genoemd, lijken enorm op ‘spark ads’, maar zijn meer gericht op conversies. Bij deze advertentie is het niet mogelijk om door te klikken naar het account of te volgen. Alle knoppen leiden naar een landingspagina. Hierdoor is er minder interactie met je account, maar kun je meer mensen naar je website trekken.

Beginnen met adverteren

Voor veel bedrijven biedt TikTok een nieuwe kans om hun publiek te bereiken. Het adverteren op dit platform is nog relatief nieuw, wat resulteert in een lagere concurrentie dan op Google of Facebook. Hierdoor is het mogelijk om een groter bereik te behalen tegen lagere kosten, wat voor veel bedrijven erg interessant kan zijn.

Bovendien is er voor het adverteren op TikTok geen specifieke kennis vereist. De professionals bij 050media kunnen het gehele proces op zich nemen, van het maken van content tot het adverteren hiermee. Daardoor is het voor iedereen mogelijk om te beginnen met adverteren op TikTok.

Interesse?

Bij 050media bieden we ook de dienst aan om onze klanten te helpen bij het adverteren op TikTok. Indien u geïnteresseerd bent of meer wilt weten over wat 050media voor uw bedrijf kan betekenen op het gebied van TikTok adverteren, neem dan gerust contact met ons op. Een van onze specialisten zal graag met u een gesprek plannen om de mogelijkheden van TikTok voor uw bedrijf te bespreken.

Je eigen content beoordelen

Niemand weet welke factoren Google precies gebruikt om te beoordelen of jouw content goed en relevant is. Daarom is het belangrijk om bij het schrijven van content al bij jezelf na te gaan of deze content geschikt is om te ranken in Google. Hoewel Google zelf zegt dat pagina’s die geraakt zijn door de core update niet slecht zijn, kan het helpen om de content op de website te verbeteren. Wil je weten hoe je goede en relevante content schrijft? Kijk dan eens in deze story.

0%

Geschreven door Niels

05-06-2023

in: Content / Online marketing / Social Media

Je bent op 0% van het artikel