Online Marketing kan uitgevoerd worden op diverse manieren. E-mail Marketing is een van de krachtigste methodes daarvan, alleen komt er bij een succesvolle E-mail Marketing campagne nogal wat kijken. Zo dient er rekening gehouden te worden met zogenaamde Opt-in & Opt-out. Tevens dient jouw mailing niet onder de categorie SPAM te vallen. Spam staat voor ongevraagde en ongewenste commerciële e-mails. Om aan al deze eisen te voldoen, kan 050media je adviseren over het gebruik van email marketing of kunnen wij jouw email campagnes uitvoeren.
Fases van een email marketing campagne
Voordat de eerste nieuwsbrief verzonden is, moeten er eerst meerdere handelingen uitgevoerd worden. Hieronder zie je een kort overzicht van deze fases.
- Ontwikkeling van een email template (design)
- Adressenlijst maken en waar nodig segmenteren
- Titels & Onderwerpen bepalen
- Opstellen van de nieuwsbrief
- Invoegen van meetinstrumenten (Google Analytics)
- Mail voorzien van juridsch verplichte elementen
- Voorbeeld weergave en testmailing
- Tijdstip bepalen voor verzending
- Response meten & evalueren
Dit is een verkorte weergave van het proces waar succesvolle email campagnes aan voldoen. Wanneer wij jouw email campagne uitvoeren, worden de hierboven beschreven fases als richtlijn aangehouden.
Opt-in & Opt-out
Je kunt op diverse manieren een adressenbestand aanleggen. De meest gebruikte methode is een nieuwsbrief inschrijving veld op de website. Ook worden klanten vaak toegevoegd aan het adressenbestand. Je mag niet zonder toestemming een nieuwsbrief naar een e-mailadres versturen; hiervoor dient de ontvanger vooraf toestemming te geven, ook wel Opt-in genoemd.
Opt-out is de methode waarmee de ontvanger op een eenvoudige manier zich kan afmelden voor de nieuwsbrieven. Dit wordt meestal gedaan door het toevoegen van een link in de email genaamd Afmelden. Hier kan de ontvanger zich eenvoudig afmelden.