Stories

Google Organic Shopping (Free listings)

In oktober 2020 werd de Free listings update van Google wereldwijd uitgerold, nadat deze eerder in de VS was getest. Organic Shopping is één van de nieuwste features van deze update. Dit is een vorm van reclame die extra bezoekers naar de website lokt, zonder dat bedrijven daarvoor hoeven te betalen. In deze story willen we laten zien wat de toegevoegde waarde is van Free Listings. Dit doen wij aan de hand van recent behaalde conversieresultaten van enkele van onze grote klanten. Tot slot geven wij nog enkele handige tips om de website vriendelijker te maken voor Google Organic Shopping.

Dit is een vorm van reclame die extra bezoekers naar de website lokt, zonder dat bedrijven daarvoor hoeven te betalen

Free listings - Hoe zat het ook alweer?

Met de ‘Free listings’ update heeft Google het voor mogelijk gemaakt om producten van de eigen webshop gratis weer te geven binnen het Google Shopping netwerk. Veel klanten van 050media hebben hier tot nu toe goede resultaat mee geboekt.

Hieronder een mooi voorbeeld van onze klant Gadero, waarvan producten werden getoond binnen Google Organice Shopping:

Google organic shopping

Onder de zoekopdracht krijgen gebruikers van de zoekmachine de betaalde advertenties (Google advertising) in beeld. Direct daaronder zie je organische Shopping listings prominent in beeld. Voor een webshop is het dus zeer de moeite waard om te streven naar een goede zichtbaarheid zo dicht op de zoekresultaten.

Google organic shopping - Wat is de toegevoegde waarde?

Nu ons geheugen weer is opgefrist, gaan we dieper in op de meerwaarde van de ‘Free listings’ update. Dit doen we door te kijken naar onze ervaringen met deze nieuwe ontwikkeling. Wij maken deze inzichtelijk aan de hand van de resultaten van enkele van onze grote klanten. Deze zien er veelbelovend uit, zoals de onderstaande tabel laat zien. Hierin hebben we resultaten van Organic Shopping (Free Listings) en Paid shopping naast elkaar gelegd.

Kliks en conversie over de periode van 01-12-2020 tot 15-03-2021:

google organic shopping

Het overzicht laat zien dat er aanzienlijk minder kliks binnen zijn gekomen via Google Organic Shopping. Dit is op zich een opmerkelijk verschil, maar omdat de mate waarin productcontent is geoptimaliseerd een belangrijke rankingfactor is, kunnen wij hier op basis van onze data geen definitieve conclusies aan verbinden.

Wat wel erg opvalt is dat de ‘Free Listings’ een hoger conversiepercentage laten zien ten opzichte van de betaalde shopping resultaten. Er lijken dus minder kliks nodig te zijn om uit te komen op een converterende klant. Naast de conversie in het aantal kliks ligt bovendien de gemiddelde conversiewaarde met 30% aanzienlijk hoger dan bij de Shopping resultaten van betaalde advertenties. Wij denken dat de conversiestijging grotendeels te danken is aan het feit dat de websites van onze klanten responsive zijn voor mobiel.Dat wil zeggen dat ze uitnodigend zijn om door te klikken, zoals te zien in de onderstaande afbeelding:

 

Google organic shopping

Onze voorlopige conclusie is dat Organic Shopping voor mobiel is geoptimaliseerd.
Kortom: Google Organic Shopping biedt je gratis verkeer met een hoog conversiepercentage en een hoge orderwaarde!

Hoe optimaliseer je de Google Organic Shopping resultaten? (Tips & Tricks)

Zoals we hebben gezien biedt de ‘Free Listings’ update volop kansen. Het loont de moeite om productcontent zo te optimaliseren dat je productcontent vaker in de Organic shopping results verschijnt. Daarnaast is het belangrijk dat je productpagina’s zo ingericht zijn dat klanten ze niet alleen bezoeken, maar ook tot aankoop overgaan. Het gaat hierbij voornamelijk om SEO op productniveau, hoewel het wel belangrijk blijft dat de SEO van je hele website goed is georganiseerd. Wat zijn de tips & tricks voor het realiseren van betere resultaten?

Omdat de Free Listings update pas recentelijk is ingevoerd, is het nog niet helemaal duidelijk welke SEO-ranking factoren precies de kans bepalen dat je in de Organic Shopping resultaten wordt getoond. Vooralsnog is het zeer aannemelijk dat je hierin meer succesvol bent wanneer je productinformatie op orde is. Wanneer de belangrijkste details goed worden ingevuld is de kans op goede resultaten in de Free Listings een stuk hoger. Denk daarbij aan de:

Producttitel: Net zoals bij SEO is de producttitel één van de belangrijkste aspecten voor het verbeteren van de organische vindbaarheid. Hierbij is het essentieel om de titel van het product goed te matchen met de zoekopdracht van de gebruiker. Wanneer kenmerken zoals afmetingen en gender relevant zijn voor het product, voeg deze dan toe.

Productafbeelding: Eén van de eerste dingen die de klant ziet bij de Organic Shopping resultaten is de productafbeelding. Dit is in feite het visitekaartje voor je productpagina. Productpagina's met een afbeelding die niet voldoet aan de kwaliteitseisen voor een Shopping advertentie, worden simpelweg niet getoond.

Productbeschrijving: Wanneer je de informatie over jouw producten duidelijk en relevant maakt, ziet Google het als een goede listing en wordt je product meer vertoond binnen de organische Shopping resultaten.

Productkenmerken: Deze geven overzichtelijk aan wat de specificaties zijn van het product zodat de klant precies ziet wat hij/zij koopt. Hoe vollediger deze data is, hoe hoger Google jouw product rankt!

De bovengenoemde onderdelen zou je kunnen opvatten als de minimale basis die je nodig hebt om in Google Shopping getoond te worden. Daarnaast is het op orde hebben van je structured data een belangrijk onderdeel.

Toevoegen structured data met als resultaat rich snippets

Structured data kun je het best zien als het gestructureerd aanbieden van gegevens aan de zoekmachine. Hoewel zoekmachines steeds beter zijn geworden in het bepalen waar jouw website over gaat. Je kunt ze hierbij helpen door het toevoegen van extra code, extensies, properties en attributen. Deze genoemde structuurelementen hebben ‘s werelds grootste zoekmachines gezamenlijk gepubliceerd op schema.org. Webbeheerders wereldwijd mogen gratis gebruik maken van deze informatie. Het is belangrijk om je producten met structured product data te verrijken (schema.org):

  • Product
    • Name
    • Image
    • Url
    • sku
    • gtin13
    • Category
    • Brand
      • Name
      • Type
    • Offer
      • Type
      • Url
      • PriceCurrency
      • Price
      • Availability
         

Toevoegen van Rich snippets
Dit is extra informatie die je toevoegt om je content te verrijken. Het vertonen van reviews is hiervan het belangrijkste voorbeeld. Om hoog te scoren in Organic Shopping is het van belang dat het geen algemene reviews zijn op je hele webshop, maar alleen op het betreffende product. Anders loop je het risico dat Google die informatie als spam gaat zien.

Definiëren van productcategorieën & types
Dit zijn attributen die niet getoond worden aan de gebruikers, maar wel bijdragen aan het vertonen van je listings binnen Google. Hoe meer informatie je geeft, hoe relevanter jouw listings worden beoordeeld. Het zo correct en volledig mogelijk categoriseren van jouw product draagt bij aan het behalen van een beter organisch Shopping resultaat. Om dit op de meest efficiënte en effectieve wijze te optimaliseren moet de back-end developer aanpassingen maken binnen de feed. Dit kan overigens ook bereikt worden door het gebruik van een feed managementtool zoals Channable.

Hoe meer informatie je geeft, hoe relevanter jouw listings worden beoordeeld.

Het toevoegen van attributen
Google raadt webbeheerders aan om data-attributen toe te voegen aan jouw feeds voor een betere kwaliteitsscore van je listings.

Het instellen van de volgende attributen dragen bij aan deze kwaliteitsvebetering:

Het ‘Beschikbaarheid’ attribuut

Het ‘canonical_link’ attribuut

Het ‘Shipping configuratie en beleid links’ attribuut

Aanmaken van een aparte feed

Naast het optimaliseren van je huidige Shopping feed, heb je nu ook de mogelijkheid om de producten die eerder niet interessant waren om te tonen binnen het Shopping netwerk, door bijvoorbeeld een te lage marge of orderwaarde, weer een nieuwe kans te geven. Het verkeer dat binnenkomt via deze producten kost als ‘free listing’ immers geen geld.

Deze producten kun je binnen je ‘free listings’ toevoegen door een aparte feed aan te maken en die vervolgens te koppelen aan het Google Shopping ‘free listings’ netwerk.

Door aan de slag te gaan met je structured data verbeter je de kwaliteit van jouw listings, waardoor je meer gratis vertoningen en gratis websiteverkeer krijgt via de Free listings.

Toekomstvisie Free listings

Google streefde al een tijd naar het toevoegen van organische Shopping listings om kleinere partijen binnen de zoekmachine te ondersteunen. Dit proces is in een stroomversnelling geraakt door de Corona-pandemie. Veel fysieke winkels hebben namelijk de deuren moeten sluiten door de opgelegde maatregelen en zijn voor een groot gedeelte aangewezen op online aankopen.

Dit proces is in een stroomversnelling geraakt door de Corona-pandemie. Veel fysieke winkels hebben namelijk de deuren moeten sluiten door de opgelegde maatregelen

Daarnaast zijn er concrete aanwijzingen dat Google Organic Shopping heeft geïmplementeerd om de concurrentie aan te gaan met partijen zoals Amazon. Tot op heden speelde Google de rol van tussenpersoon die klanten op zoek naar een aankoop doorverwees naar bestemmingspagina’s van webshops. De ‘Free listings’ update is mogelijk een poging om het Shopping tabblad in een verkoopplatform te transformeren waar consumenten direct hun aankopen kunnen doen.
 

Gebruik maken van deze nieuwe ontwikkeling?

Heeft dit verhaal je belangstelling gewekt en wil je aan de slag gaan om meer organisch Shopping verkeer binnen te halen? Maak vrijblijvend een afspraak met 050media. We leggen je graag in informele sfeer uit welke kansen er zijn voor jouw onderneming en hoe wij je daarbij kunnen ondersteunen.

0%

Geschreven door Tom

14-05-2021

in:

Je bent op 0% van het artikel