Story

Google webspam report 2022

Spam op het internet, iets wat iedereen wel kent, maar niemand op zit te wachten. Dat is ook de reden dat partijen zoals Google te allen tijde hard bezig zijn om spam zoveel mogelijk tegen te gaan. Maar wat doet Google nou eigenlijk om spam tegen te gaan, en wanneer wordt iets gezien als spam? In deze story leggen we je uit wat Google in 2022 heeft gedaan om web spam tegen te gaan.

Spambrain

Spam Brain staat centraal bij het bestrijden van spam binnen Google. Spam Brain is als het ware het algoritme dat spam kan detecteren en vervolgens bepaalt welk type spam het is, en of er actie ondernomen moet worden. Vanzelfsprekend worden hier regelmatig updates aan uitgevoerd, het is immers een enorm belangrijke tool binnen Google om het web zo goed mogelijk te houden. In 2022 zijn er dan ook meerdere updates geweest aan dit algoritme en dat heeft ervoor gezorgd dat er 5x meer spam is geïdentificeerd dan in het jaar 2021.

Het klinkt natuurlijk logisch dat een algoritme elk jaar beter wordt, maar om het in perspectief te plaatsen, er is in 2022 meer dan 200x zoveel spam gedetecteerd als in het jaar dat Spambrain werd geintroduceerd! Wat jij hier als gebruiker van merkt? Gelukkig weinig, Google heeft het namelijk zo voor elkaar dat ze in 2022 hebben kunnen verzekeren dat 99% van alle resultaten in de Google Search vrij waren van spam.

Link spam & gehackte spam

Spam Brain is niet alleen bezig met het identificeren van spam, maar ook met het aanpakken van de problemen die er veroorzaakt worden door de spam. Een goed voorbeeld hiervan is de linkspam update die in december 2022 werd doorgevoerd. Deze update was voornamelijk gericht op het aanpakken van linkspam, en met name de "link farms". Linkfarms zijn websites die puur zijn gebouwd om links op te kunnen plaatsen in gigantische hoeveelheden (lees; 100k ) , welke op hun beurt weer de zoekresultaten kunnen beïnvloeden.

Spam Brain is momenteel aanzienlijk beter in het identificeren van dergelijke spam websites en weet nu ook dat ze geen waarde meer moeten toekennen aan deze websites. Google heeft er met deze update voor gezorgd dat er 50x meer link spam kon worden geïdentificeerd ten opzichte van de voorgaande link spam update (juli 2022). Naast de link spam is Spam Brain ook een stuk beter geworden in het herkennen van gehackte websites waar in de back-end illegaal links worden geïnjecteerd. 

In 2022 heeft Google 10x meer gehackte websites kunnen identificeren dan in 2021.

Nieuwe richtlijnen voor website eigenaren

Naast het bestrijden van spam heeft Google ook de richtlijnen voor website eigenaren rondom spam aangepast, als onderdeel van de “essentials of search”. Deze spam richtlijnen hebben betrekking op de meest voorkomende vormen van spam en misbruik online. Het overtreden van de richtlijnen kan erin resulteren dat een website lager rankt in bepaalde zoekresultaten, of in het ergste geval zelfs helemaal niet meer wordt weergegeven in de zoekresultaten.

De richtlijnen rondom spam zijn geüpdatet met meer relevante en preciezere uitleg. Ook zijn er nieuwe voorbeelden toegevoegd om te voorkomen dat een website eigenaar per ongeluk spam content creëert.Google heeft natuurlijk ook de revolutie in AI meegekregen. Om die reden hebben ze recent een duidelijk statement afgegeven over het gebruik van AI bij bijvoorbeeld het creëren van content. Zo leggen ze in de pagina over uitleg over het gebruik van AI content duidelijk uit wat ze wel en niet als spam zien, laten zien hoe je AI op een verantwoorde manier gebruikt.

Het is namelijk zo dat AI helemaal geen spam hoeft te zijn en als het op de juiste manier wordt gebruikt ai juist een redder in nood kan zijn! Echter, wanneer je het gaat gebruiken om enorme hoeveelheden tekst te genereren, puur met het doel om de zoekresultaten te beïnvloeden, dan gaat het mis. Dat is namelijk een overtreding van de richtlijnen van Google aangaande het creëren van content, en voornamelijk automatisch gegenereerde content.

En wat kan/moet jij er als website eigenaar mee?

Gelukkig is dit geen update waar wij als SEO specialisten bang van worden, dus ook voor jou als website eigenaar is er geen reden om in paniek te raken. Vooral is het belangrijk om te onthouden dat Google constant bezig is met het updaten van allerhande algoritmes. Daarnaast is het ook goed om op de hoogte te blijven van dergelijke aanpassingen aan algoritmes, aangezien ze wel degelijk van invloed kunnen zijn op bepaalde processen en werkzaamheden. Zo is het belangrijkste takeaway voor jou als website eigenaar, en voor ons als SEO-specialisten, dat Google niet tegen het genereren van ai-content is.

Dit komt echter wel met een nuance, namelijk dat de content nog steeds moet voldoen aan de gestelde richtlijnen van Google. Ze hebben geen problemen met ai-content zolang deze mensen helpt, informeert en verder helpt. Immers, als een robot jou een specifieker of beter antwoord kan geven dan een mens, dan ben je alsnog geholpen!

0%

Geschreven door Pim

15-05-2023

in: SEO / Online marketing / Linkbuilding

Je bent op 0% van het artikel