Haal nóg meer rendement uit e-mailmarketing!

Voor een ondernemer is e-mailmarketing een belangrijk kanaal om sales en klantbetrokkenheid te genereren. Maar hoe kun je jouw e-mailcampagnes nóg effectiever maken? In ons nieuwe artikel duiken we dieper in de wereld van e-mailmarketing. We onderzoeken waarom het belangrijk is om te doen, welke mogelijkheden het biedt en welke belangrijke ontwikkelingen er zijn op dit gebied. Benieuwd naar de uitkomst? Lees dan het artikel in slechts 5 minuten.

Waarom is e-mailmarketing belangrijk voor mijn bedrijf?

E-mailmarketing biedt vele voordelen ten opzichte van andere vormen van marketing. In de hieronder getoonde infographic worden enkele belangrijke getoond.

Welke mogelijkheden biedt e-mailmarketing voor mijn bedrijf?

Je kunt e-mail voor diverse doeleinden inzetten. Hieronder hebben we een aantal voorbeelden opgesteld.

Mogelijkheden van e-mailmarketing

Klantenbinding genereren

Inspelen op acties, seizoenen en feestdagen

Doorgeven van nieuws over je organisatie

Klantenbinding genereren

Door gepersonaliseerde mails te sturen naar bestaande klanten kun je deze klanten binden aan je organisatie. Bijvoorbeeld door een mail te sturen wanneer een klant jarig is, met daarin een kortingscode voor je webwinkel. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe de MediaMarkt dit inzet.

Voorbeeld verjaardagsmail van MediaMarkt:

Inspelen op acties, seizoenen en feestdagen

Met e-mail kun je je sales enorm stimuleren door bijvoorbeeld in te spelen op feestdagen, seizoenen of speciale acties. Denk bijvoorbeeld aan de kerstdagen. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe Haxo goed inspeelt op vaderdag. 
 

Voorbeeld actiemail Haxo:

Doorgeven van nieuws over je organisatie

Komen er veranderingen aan binnen je organisatie? Dan is e-mail een uiterst geschikt middel om je trouwe klanten op de hoogte te brengen van de vernieuwingen binnen je webwinkel. Hieronder zie je een voorbeeld hoe Coolblue dit in de praktijk brengt. In de mail is te zien dat Coolblue aangeeft dat al hun losse webwinkels vanaf dat moment onder de website van Coolblue zijn ondergebracht.
 

Voorbeeld nieuwsmail van Coolblue:

Welke ontwikkelingen zijn er binnen e-mailmarketing?

Net zoals bij andere marketingkanalen, zoals Google AdsSEO en linkbuilding, zijn er binnen e-mailmarketing ook veel nieuwe ontwikkelingen. Hieronder hebben we een aantal van de meest interessante trends voor je op een rij gezet.
 

Kleine campagnes het meest succesvol

Campagnes die gericht zijn op kleine gesegmenteerde groepen hebben het meeste succes. In 2018 hadden e-mailcampagnes met een omvang van 500 tot 1000 abonnees de hoogste Click Trough Rate, Confirmed Open Rate en Click to Open Rate. Hoe groter de e-mailcampagne wordt, des te negatiever het resultaat. Hieruit kan blijken dat kleine campagnes beter op de abonnees zijn afgestemd en relevantere inhoud bieden. Als je als ondernemer maximaal resultaat wil behalen uit e-mailmarketing, kun je bijvoorbeeld een groep maken met abonnees die een bepaald merk vaak kopen. Vervolgens kun je een e-mailcampagne gericht op dat merk creëren en deze versturen naar abbonnees die affiniteit hebben met dat merk. De kans is groter dat dit meer sales oplevert dan bij een grote gestandaardiseerde e-mailcampagne. 

Kleine gesegmenteerde groepen leiden tot succesvollere campagnes.

Gebruik van technieken boost resultaten

Het gebruik van dynamische content, een gepersonaliseerde onderwerpregel en een responsive design zorgt voor betere resultaten. Zo openen 10,1% meer respondenten een e-mail als er een gepersonaliseerde onderwerpregel wordt gebruikt in de campagne. Het is dus belangrijk om persoonlijke gegevens zoals de naam van de abonnees te verzamelen. Dynamische content zorgt voor goede mobiele resultaten. Als een e-mail over dynamische content beschikt openen 14% meer respondenten een e-mail op hun telefoon. Ook klikken 6,9% meer mobiele ontvangers op links in de e-mail als er gebruik wordt gemaakt van dynamische content.
 

Timing is belangrijk

Gebleken is dat wanneer e-mails in de middag- en avonduren verstuurd worden, dit een positieve invloed heeft op de resultaten. Het aantal mensen dat klikt op links in een e-mail is om 21:00 ’s avonds het hoogst. Aan het begin van de week worden de meeste mails geopend. Voornamelijk op maandag en dinsdag. Daarnaast wordt er op maandag en vrijdag het meest geklikt op links in e-mails. Gekeken naar het aantal opens en clicks is de maandagmiddag het meest interessante verzendmoment.

Wil jij ook optimaal rendabele e-mailcampagnes?

Bij 050media zijn we gespecialiseerd in het opzetten, uitvoeren, analyseren en evalueren van e-mailcampagnes. Hierbij houden wij rekening met de allerlaatste trends op dit gebied, zoals de ontwikkelingen die in dit artikel beschreven hebben. Wil jij graag hulp bij het optimaliseren van jouw e-mailmarketing? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier of bel via 088-1451400. Uiteraard kun je ook langskomen op het kantoor om in alle rust de mogelijkheden te bespreken en een plan op te stellen.

0%

Geschreven door Thamar

01-01-2020

in: Content

Je bent op 0% van het artikel