Hoe je jouw webshop Black Friday ready maakt? Lees het in onze nieuwste Story!

Stories

Het belang van interne linkbuilding

Voor het succes van je onderneming is het belangrijk dat je goed gevonden wordt in Google. Het belang van interne linkbuilding wordt hierbij soms flink onderschat. Zeker, door te zorgen voor relevante backlinks vanaf andere websites, bouw je aan de autoriteit van je eigen website. Maar alleen met interne linkbuilding leg je hiervoor een gezonde basis. Bij het bepalen van de organische positie van jouw website kennen zoekmachines namelijk grote waarde toe aan een heldere menustructuur en pagina’s die op een logische manier naar elkaar doorverwijzen. In deze story gaan we verder in op het belang van interne linkbuilding voor de SEO-strategie van jouw onderneming.

Wat is interne linkbuilding?

Linkbuilding is het bewust inzetten van linkjes waarmee je de bezoeker van de ene pagina op je website naar de andere stuurt. Dit kun je op verschillende manieren doen. De belangrijkste zijn:

1. Via de menustructuur. Wanneer je gespecialiseerd bent in producten voor het interieur is het verstandig om een categorie meubels aan te maken, vanwaar je naar andere categoriën zoals banken, stoelen, kasten en bijzettafels kunt doorklikken. Een overzichtelijk categoriestructuur maakt het zowel voor zoekrobots als voor bezoekers eenvoudig om je website te verkennen. Bij een goede webshop kom je via de categorieën uiteindelijk uit op de productpagina’s, oftewel de pagina’s waar je conversie behaalt.

2. Linkjes in je content naar andere pagina’s. Met de linkjes die je op een pagina plaatst, geef je aan welke pagina’s je als bedrijf belangrijk vindt.

Door een goed opgebouwde menustructuur en relevante links naar andere pagina’s maak je de bezoeker en Google bekend met jouw website. Interne linkbuilding draagt bovendien bij aan een hogere organische positie.

Bij conversie denken veel mensen alleen aan de klant die een online aankoop doet. Maar de blijvende interesse van de klant voor jouw website is eveneens een vorm van conversie

Conversie is het belangrijkste doel van externe linkbuilding, maar om daar te komen moet je website ook goed gevonden worden in Google. Daarvoor dient interne linkbuilding. Hiermee biedt je gestructureerde informatie aan de zoekmachine door aan te geven waar jouw website over gaat en welke producten of diensten voor jouw onderneming het belangrijkst zijn.

Belangrijke factoren bij interne linkbuilding

Het inlassen van linkjes in je content heeft weinig zin, wanneer een tekst niet aan de eisen van goede SEO wordt voldaan. In het beste geval is het effect van interne linkbuilding suboptimaal. Zorg er daarom voor dat je pagina rondom één zoekwoord is opgebouwd met één hoofdtitel en de andere subkopjes op h2-niveau. Als bijvoorbeeld de categorie ‘pannen’ is, is ‘Pannen’ de hoofdtitel. ‘Pannen inductie’ en ‘Pannen kopen’ mogelijke longtails. Wij adviseren om eerst een setup uit te werken voordat je gaat schrijven. Daarmee ontdek je welke zoekwoorden het hoogste scoren,

Set-up voorbeeld

Plaats vervolgens zo gericht mogelijk de linkjes onder de subkopjes. Zo is het bijvoorbeeld logisch om naar de klantenservice te linken onder het kopje ‘pannen kopen’. Elke link bestaat uit een Anchor (de onderstreepte of gekleurde tekst) en de URL. Je bereikt het beste resultaat wanneer het laatste gedeelte van de URL (/klantenservice) grotendeels overeenkomt met de anchor (klantenservice).

Waar let je op bij interne linkbuilding?

Het verdelen van de links verloopt via twee belangrijke sporen:

- Het spoor van de zoekmachine: Voordat de zoekmachine jouw website kan ranken, moet deze eerst weten waar je pagina’s over gaan en welke het belangrijkst zijn. Met de structuur van de hoofd- en subcategorieën geef je dit al aan, maar het is altijd goed om de zoekrobots een handje te helpen bij het navigeren door jouw website. Daarom is het verstandig om verticaal te linken naar bovenliggende categorieën en belangrijke onderliggende categorieën. Ook horizontaal linken naar categorieën op het hetzelfde niveau is niet snel verkeerd.

- Het spoor van bezoeker: Voor Google plaats je linkjes om gevonden te worden, voor de klant om hem op de website te houden en relevante informatie te geven. De klantenservice is daarvan een goed voorbeeld, maar bijvoorbeeld ook het aanprijzen van meubelspray op een pagina over meubels. Bij producten die niet zonder bepaalde accessoires kunnen is het essentieel dat je in ieder geval linkt naar alle benodigde accessoires. Denk bijvoorbeeld aan de een ‘dakkoffer’ die je niet op een auto kunt leggen zonder ‘dakdragers’.

Beide sporen lopen vaak gelijk. Meestal is een link die goed is voor Google ook prettig voor de klant. Maar niet altijd. Vergelijk het met een rail die soms even op de wissel van de klant, dan weer op de wissel van Google wordt gezet.

Traditioneel werden links gebruikt om de waarde van de pagina door te geven aan de gelinkte pagina’s. Hoe meer links je plaats hoe lager de waarde per link werd. Dat is inmiddels niet meer zo. Daarnaast was het ook oppassen met crosslinks. Link van de pagina pannen naar bakpannen en van bakpannen weer terug. Tegenwoordig is dit juist handig om aan te geven welke pagina’s echt belangrijk zijn. Blijf echter wel zelf nadenken. Het is niet heel logisch om van een meubelspray naar specifieke meubelcollecties te linken. Wie bestelt er nu een bank bij zijn meubelspray? Andersom een link plaatsen ligt wel voor de hand.

Vergelijk het met een rail die soms even op de wissel van de klant, dan weer op de wissel van Google wordt gezet.

Interne linkbuilding strategie

Zomaar beginnen met content schrijven en links plaatsen is SEO-technisch niet de beste keuze. Je bereikt de beste resultaten wanneer je eerst een interne linkbuilding strategie ontwerpt.

Bepaal welke pagina’s slecht scoren (weinig bezoekers, slechte conversie).

Bekijk of de pagina’s goed zijn ingericht op de juiste zoekwoorden.

Maak een nieuwe setup met het juiste zoekwoord en de subkopjes met passende longtails.

Plaats tijden het verwerken van de Setup de linkjes zoveel mogelijk conform de bovenstaande beschreven factoren en eisen. Vergeet niet voldoende te linken naar de pagina’s die een nieuw zoekwoord hebben. Deze gaan sneller ranken als je ernaar linkt.

Er bestaan diverse tools (bijvoorbeeld ahrefs) waarmee je het effect van zoekwoorden kunt meten. Daarmee wordt het gemakkelijker om je eigen interne linkbuilding strategie te ontwerpen. 050media biedt ondersteuning aan ondernemers die hun website willen inrichten volgens de eisen van SEO en linkbuilding

Ahrefs

0%

Geschreven door Andreas

03-06-2021

in: SEO / Linkbuilding / Online marketing

Je bent op 0% van het artikel