Stories

Hoe bind je de Duitse klant aan jouw webwinkel?

Beluister als podcast

Als je als bedrijf succes hebt op de Nederlandse markt is het een logische vervolgstap om activiteiten uit te breiden naar de buurlanden, bijvoorbeeld naar Duitsland. Ons buurland telt 82 miljoen inwoners. Een uitbreiding naar dit land zorgt er dus voor dat je potentiële doelgroep wordt vervijfvoudigt. Maar ook al zijn de Duitsers onze buren, er zijn belangrijke verschillen tussen Duitse en Nederlandse consument. Hoe zorg je er als ondernemer voor dat je goed inspeelt op de Duitse online markt? In dit artikel gaan we op zoek naar het antwoord op deze vraag.

Hoe prikkel je de Duitse consument om bij jouw webwinkel te (blijven) kopen? 

Een eigen Duitse website is zonder meer onmisbaar, omdat je de klant daarmee aanspreekt in zijn of haar eigen taal. Daarnaast is het goed om er rekening mee te houden dat de gemiddelde Duitse klant zich anders gedraagt dan de gemiddelde Nederlandse klant.

Uit marketingonderzoek is gebleken dat er in Duitsland veel waarde wordt gehecht aan producten en diensten van hoge kwaliteit. Uitgebreide productcontent waarbij niet alleen de voordelen maar ook de nadelen van een product worden benoemd. Positieve productreviews zijn daar bovendien een mooie aanvulling op. Maar ook het aanbieden van hoogwaardige merken die garant staan voor die kwaliteit. 

E-commerce in Duitsland is in 2018 met 11,4% gegroeid tot 65,1 miljard.

Verder worden producten sneller aangeschaft wanneer deze gratis worden verzonden en het retourbeleid helder en eenvoudig is. Ook is de Duitse klant gevoelig voor speciale acties zoals extra korting. Scherpe aanbiedingen zijn voor de Duitse consumenten een belangrijke reden om jouw merk of jouw product trouw te blijven. Andersom is het dan weer zo dat de Duitse consument wel een stuk geduldiger is, als we het hebben over levertijden. 

Bovenstaande punten zijn essentieel bij het ontwikkelen van een goede marketingstrategie voor de Duitse online markt. Daarnaast moeten ook de juiste activiteiten worden opgenomen in de marketingstrategie. De belangrijkste activiteiten zijn: Contentmarketing, Advertising en, het vinden van de juiste marktplaatsen en actief zijn op relevante netwerksites.

Optimaliseer je webshop of website voor de Duitse consument

Laten we beginnen met het meest voor de hand liggende. Wat voor de Nederlandse consument heel goed werkt, werkt voor de Duitse consument veel minder goed. Zo kijken wij Nederlanders wat gemakkelijker over een typfoutje in een tekst heen. Als de content van je Duitse webshop niet helemaal perfect native Duits is, zal een bezoeker direct afhaken. Het vertrouwen ben je dan simpelweg kwijt. 

Maar ook zijn er, op het eerste gezicht, kleinere zaken als het Euro-teken; in Duitsland wordt deze achter het bedrag gezet. In Nederland is het een detail die de consument niet eens opvalt. In Duitsland is dit een fout waardoor je het vertrouwen kwijtraakt. 

Het vertrouwen van de Duitse consument is essentieel voor success.

Bovenstaand betekent eigenlijk dat het ten zeerste aan te raden is om een Duitse marketeer in dienst te nemen. Niet alleen wordt je website in perfect native Duits geoptimaliseerd. Hij of zijn kan jou ook wegwijs maken in de wondere wereld van de Duitse markt. 

Hou daarnaast ook rekening met de klantenservice. De Duitse consument is zelfs ertoe in staat om je op te bellen puur om te kijken of er wel echt een Duits persoon aan de andere kant van de lijn zit. 

De top 5 drijveren van de Duitse consument

Gratis verzending

Kortingen en coupons

Helder en eenvoudig retourbeleid

Online reviews

Eenvoudig checkout proces

Zorg voor een goede vindbaarheid

Om de bekendheid in Duitsland met jouw bedrijf te vergroten is het aan te raden om veel aandacht te besteden aan de vindbaarheid van je website.

Dit doe je door middel van zoekmachine optimalisatie, een goede contentstrategie, eventueel aangevuld met advertenties. Hoe hoger de site scoort bij de zoekresultaten, des te groter de kans op meer bezoekers en een dus een hogere omzet. Zoekmachine optimalisatie is erop gericht om jouw webwinkel op de juiste zoekwoorden hoog te laten scoren in zoekmachines zoals Google. Dit is iets wat in Duitsland wel net zo werkt als in Nederland. 

Gemiddeld duurt het minimaal twee jaar voordat je op de eerste pagina van Google staat. De leeftijd van je webpagina speelt hierbij een belangrijke rol. Daarnaast zijn er ook factoren waar je wel invloed op uit kunt oefenen, zoals de sterkte van je backlinkprofiel en het zoekvolume van de gebruikte zoekwoorden.

Als aanvulling hierop is het van meerwaarde om gebruik te maken van Search Engine Advertising (SEA).

Het vinden van de juiste marktplaatsen

Verreweg de meeste aanbieders verkopen hun merken en producten zowel via hun eigen website als via marktplaatsen. Steeds vaker worden marktplaatsen als zoekmachine gebruikt in plaats van Google. Wij maken zelf veel bijvoorbeeld veel gebruik van Bol.com en marktplaats. In Duitsland zijn Amazon, eBay en Otto de grootste online verkoopplatforms.  

Naast algemene marktplaatsen zijn er ook specifieke marktplaatsen die zich meer op een bepaalde niche richten. Als je exclusieve producten verkoopt is het zeker belangrijk om hierop actief te zijn. 

In Duitsland heeft Amazon verreweg het grootste marktaandeel. Daarom gaan we hier iets dieper op in. Omdat Amazon de grootste marktplaats van Duitsland is, is dit een plek waar je relatief gemakkelijk veel producten kunt verkopen. Maar hoge verkoopcijfers en een hoge winst zijn niet hetzelfde. Bij Amazon ben je namelijk veel geld kwijt aan provisie en advertising.

Werk met een specifieke strategie op marktplaatsen zoals Amazon

Om een marktplaats als Amazon winstgevend te maken heb je een specifieke strategie nodig. Want je marges liggen veel lager. Door gebruik te maken van bepaalde tooling kun je werken aan het verhogen van je omzet maar ook je winst. Het is aan te raden om je bij Amazon zoveel mogelijk op de sterk winstgevende producten te concentreren, dus echt de marge producten. Kijk daarbij wel naar producten die die niet al 20 aanbieders hebben op Amazon. 

050media heeft hiermee ruim ervaring opgebouwd en werkt uitsluitend met Duitstalige marketeers die de Duitse markt door en door kennen. 

Maak gebruik van social media en netwerksites

Social media zijn in Duitsland steeds belangrijker geworden voor de omzet van bedrijven. Facebook is in Duitsland, net als in Nederland een belangrijk online platform. Maar is het is wel goed dat je je bedenkt dat Duitsers gemiddeld minder tijd besteden aan social media dan elders in de wereld. Daarnaast leggen ze bij onze oosterburen sterk de nadruk op betrouwbaarheid en kwaliteit.

Dat verklaart ook de grote van Xing. Dit is een van de eerste grote netwerksites die in Duitsland werd geïntroduceerd en daardoor groter dan LinkedIn. Zie het een beetje als wat Bol.com in Nederland voor heeft op Amazon. Het platform biedt je een groot aantal kansen om de bekendheid van je bedrijf of merk en je autoriteit te verhogen. Je bedrijfspagina is het startpunt van Xing. 

Hier vermeld je de belangrijke gegevens over het bedrijf, vacatures en contactgegevens. Je beschikt over een grote flexibiliteit om de opmaak van je pagina’s zelf in te richten. Xing houd voor je bij wie je pagina bezoekt en stelt je in staat contact op te nemen met bezoekers.

Xing biedt een groot aantal mogelijkheden om je zichtbaarheid te vergroten. Enkele voorbeelden:

Advertising met optie om te segmenteren op basis van branche, opleidingsniveau, regio en leeftijd 

Xing-groepen: Geschikt om relevante contacten op te doen door eigen artikelen te posten. Daarbij is het belangrijk meer nadruk te leggen op kwantiteit dan op kwaliteit.

Events promoten: Bij Xing kun je bijhouden welke klanten en bedrijven je events bezoeken. Zo weet je direct wie de relevante partijen kunnen zijn om contact mee op te nemen  

Naast netwerksites zijn influencers steeds belangrijker geworden bij het promoten van producten. Dit is in Duitsland niet anders dan in Nederland.

Downloads

0%

Geschreven door Jesper

01-11-2019

in: Online marketing / Internationaal / Content

Beluister als podcast

Je bent op 0% van het artikel