Story

Je bereik vergroten met Local Search Ads

Ben je eigenaar van een bedrijf met een fysieke locatie? Dan zijn de Local Search Ads van Google echt iets voor jou! Dit type advertentie zorgt voor meer verkeer en winkelbezoeken in de omgeving van jouw winkel of restaurant. Door middel van afbeeldingen en koppen in de advertentie ben je in de omgeving van je winkel of restaurant nog beter vindbaar voor potentiële klanten.

Hoe werkt Local Search Ads?

Zodra je de locatie van je winkel of restaurant hebt gekoppeld aan het Ads account is het mogelijk om deze advertenties in te zetten. Je gebruikt deze vorm van adverteren om het verkeer naar een fysieke locatie te vergroten. Dit wordt gepromoot met behulp van afbeeldingen, koppen en beschrijvingen. 

In Google Maps werkt dit bijvoorbeeld als volgt,
in Google Maps zorgt de advertentie ervoor dat jouw pin op de kaart duidelijker zichtbaar is. Bovendien komt er een advertentie bovenaan te staan wanneer een gebruiker op Google Maps zoekt naar bijvoorbeeld ‘restaurant’. Wanneer iemand in Groningen zoekt op ‘restaurant’, komt in dit geval de advertentie van De Kater bovenaan. De advertenties werken net als Search Ads met een veilingsysteem, de hoogste bieder krijgt de toppositie.
 

Waar zijn de advertenties te zien?

De Local Search Ads worden op meerdere kanalen vertoond. De kanalen waar dit op gebeurt zijn:

Google Maps Ads/Pins

Youtube

Display Network

Gmail

Search network

Met één advertentie ben je dus op veel kanalen zichtbaar. Uit onze data is gebleken dat deze verdeling niet gelijk verdeeld is. Zo worden de Search en Maps ads het meeste vertoond en is het vertoningspercentage op Youtube een stuk lager. In verschillende cases van 050media kwam dit naar voren.

Het opzetten van een Local Search campagne

Voor het opzetten van een Local Search campagne is beeldmateriaal erg belangrijk. Dit is dan ook verplicht. Wanneer het beeldmateriaal van goede kwaliteit is, dan zullen de cijfers dit ook weerspiegelen. Afbeeldingen in verschillende formaten die de winkel of het restaurant goed in beeld brengen zijn hierbij zeer belangrijk. Bovendien is het verplicht om minimaal één video aan te leveren. Dit kan bijvoorbeeld een professionele video zijn die op locatie door een professionele foto- of videograaf is gemaakt.
 

Dit heb je nodig voor een campagne:

  • Vijf koppen;
  • Vijf beschrijvingen;
  • Vijf call-to-actions;
  • minimaal één en maximaal 20 afbeeldingen;
  • Minimaal één en maximaal vijf logo’s;
  • één video.

Prestaties van Local Search Ads

Om een goed beeld te krijgen van de prestaties van dit type campagne, zijn we met Local Ads gestart met het account van De Kater Groningen. De campagne heeft ongeveer een maand geduurd, hieronder zie je de resultaten.


Deze resultaten zijn over de periode 24 april t/m 6 juni gemeten. Wat duidelijk werd is dat je voor relatief lage kosten, veel vertoningen krijgt. Dit zijn vertoningen op de verschillende kanalen die eerder genoemd zijn. Ook is te zien dat de campagne een hoog conversiepercentage heeft met daarnaast veel interacties. De conversies bij De Kater zijn voornamelijk:

  • Menu views;
  • Route acties;
  • Klikken op link / website.

De route acties komen uit Google Maps, waar iemand na het zien van de advertentie een route activeert naar het restaurant.
 

Locatiegebonden bieden

De naam zegt het in feite al, deze advertentie is plaatsgebonden. Het belangrijkste doel van de advertentie is het trekken van klanten naar de fysieke locatie. Zo beslist de advertentie zelf door middel van de locatie van de klant hoeveel hij wil betalen voor de klik. Hoe dichterbij, hoe meer geld er zal worden betaald voor een klik. Dus als iemand die dicht bij De Kater woont zoekt op “restaurant” zal hier bijvoorbeeld 0,30 per klik betaald worden in tegenstelling tot iemand die in haren woont waar 0,15 per klik wordt betaald. Dit allemaal om de kans van een winkel/restaurant bezoek te verhogen.
 

0%

Geschreven door Niels

21-07-2022

in: Advertising

Je bent op 0% van het artikel