Story

Met Microsoft Ads naar meer verkeer: waarom en hoe?

Sinds kort is het steeds interessanter om te adverteren via Bing, ook wel Microsoft Ads genoemd. Bing en Google hebben een gezamenlijk aandeel van maar liefst 98% in Nederland. Als je deze zoekmachines beiden zou gebruiken dek je dus bijna de gehele markt. Voordelen van Bing zijn onder andere dat de kosten per klik nog veel lager liggen dan bij Google en dat er relatief weinig concurrentie is. Dit komt doordat er nog niet zoveel bedrijven gebruik maken van Microsoft Advertising als bedrijven die Google gebruiken. Daarnaast is Bing de standaard browser van Windows 11 geworden wat de groei van Bing gebruikers alleen nog maar zal vergroten.

De nieuwe Multimedia Ads in Bing

De structuur van Microsoft Ads en Google Ads komen op veel vlakken overeen. Toch probeert Microsoft zich te onderscheiden. Multimedia Ads is hier een voorbeeld van, dit is een nieuw soort advertentie (sinds juli 2021) die erg lijkt op de display advertentie. De advertenties komen rechts in beeld of tussen de zoekresultaten in. De advertenties bestaan voornamelijk uit een afbeelding met een kopje, beschrijving en call-to-action. Deze kunnen samen met je bestaande tekst advertenties getoond worden. Op die manier ben je dus nog duidelijker aanwezig op de search pagina met meerdere advertenties. Van de Multimedia Ads wordt er maar één per keer getoond, zodat de doelgroep zonder afleiding de advertentie goed kan zien. Dit is als losse advertentie goed, maar werkt nog beter in samenwerking met een tekst advertentie en kan daarom ook voor een stijging in kliks zorgen bij de tekstadvertenties.

Toepassen van Multimedia ads in Microsoft Ads

Het belangrijkste aspect van de advertentie is de afbeelding. Wat belangrijk is, is dat afbeeldingen van een goede kwaliteit worden gebruikt die een duidelijk beeld geven van de producten, diensten en/of het bedrijf.

Voorbeeld Bing Ad

Multimedia Ad in combinatie met een tekstadvertentie

Hieronder een aantal tips om de afbeeldingen zo goed mogelijk in te zetten:

  • Beeldverhoudingen: 1:1(vierkant), 1.91:1(liggend), 1:2(rechthoek) of 1:4(rechthoek). Uit deze afmetingen kan gekozen worden. Als je deze allemaal gebruikt kun je op de meeste plekken getoond worden. 
  • Re-crop: In de advertentie heb je de opties de afbeeldingen bij te snijden om zo het belangrijkste deel te tonen in je advertentie.
  • Bestandsindeling: .png of .jpg gebruiken

Haal het maximale uit je Multimedia Ad

Titels en Beschrijvingen: De Multimedia Ad maakt net als een Responsive advertentie gebruik van meerdere koppen en beschrijvingen. Het systeem van Bing gaat kijken welke combinaties daarvan het beste presteren en deze zal Bing het meeste uitleveren. Er kunnen 15 titels en 4 beschrijvingen toegevoegd worden.

Afbeeldingen: Het is belangrijk dat alle afbeeldingen die worden gebruikt van hoge kwaliteit zijn en goed aansluiten bij wat je wil promoten. Ook geldt voor de afbeeldingen hetzelfde als voor de titels. Dus als je meerdere afbeeldingen toevoegt kan Bing beslissen welke het beste presteren. De best presterende worden vervolgens getoont. Er kunnen 16 afbeeldingen toegevoegd worden.

Het nut van de advertentie: De advertentie kan op zichzelf veel aandacht trekken omdat er maar één van wordt getoond, maar samen met een tekst advertentie kan het ervoor zorgen dat de klant niet om je website heen kan. Als deze beide advertenties worden getoont is de eerste pagina bijna volledig van jou.

Bid adjustment: Automatisch wordt er een bid modifier van 40% aangezet. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat je Multimedia Ads meer worden getoond zonder andere advertenties te beïnvloeden. Deze modifier kan ingesteld worden tussen de 20% en 900%.

Voordelen van Multimedia Advertenties in Microsoft Ads

Na een aantal testen bij klanten met deze nieuwe manier van adverteren kunnen er al enkele conclusies worden getrokken. Wat duidelijk is geworden is dat de Multimedia Ad het beste werkt als versterker van je tekst advertentie. Deze kunnen samen worden getoond en op die manier ben je nog duidelijker aanwezig. De Multimedia Ad zal dus niet alleen zelf klikken krijgen, maar ook de klikken van je tekst advertenties verhogen. Dit was te zien doordat de stijging in vertoningen bijna twee keer zo hoog was als de stijging in kosten. Daarnaast kunnen we na het testen zien dat de conversie percentage van de Multimedia Ad gemiddeld 3 keer hoger ligt dan die van de tekstadvertenties. Mensen die op de afbeelding klikken waren sneller geneigd iets te kopen dan degenen die via de tekst advertentie op de site kwamen. Microsoft multimedia advertenties zijn een perfecte aanvulling op je SEA strategie!

0%

Geschreven door Niels

18-05-2022

in: Advertising

Je bent op 0% van het artikel