Webshop en bloggen: een ijzersterke combi

Heb je ooit opgemerkt dat sommige websites een blog in hun footer of zelfs hun header hebben? Nu je er over nadenkt zul je er waarschijnlijk meer op gaan letten bij meer op gaan letten bij je volgende bezoek. Maar zelfs als je deze blogs hebt opgemerkt, weet je dan ook waarom deze worden geschreven? Een bedrijf moet zich toch focussen op kerntaken als inkoop en verkoop? In dit artikelen leggen wij je de voordelen van een goede blog uit!

De expertrol

Vaak weten ondernemers niet waar ze over moeten bloggen. Maar dit is heel simpel! Leg aan je doelgroep uit wat voor diensten jullie uitvoeren of laat zien hoe bepaalde producten werken. Je hebt immers passie voor wat je doet, straal die passie uit! Leg bijvoorbeeld de verschillende toepassingen van je product of dienst uit en geef suggesties waar je potentiële klant nog niet over na heeft gedacht. Kortom, jij bent de expert! Als je iemand in je bedrijf hebt die een aardig stukje kan schrijven, kom je al erg snel aan een stuk goede content! En zeg nou zelf, wie wil er nou niet van dé expert kopen?

Branding

Daarnaast kan blog creatie helpen bij het bouwen van een persoonlijkheid op je website. Een blog is vaak laagdrempelig en erg informeel. Je spreekt je doelgroep toch echt op een andere manier aan vergeleken met normale content. Vaak kan je van een niet zo’n spectaculair product of dienst, bijvoorbeeld hout, toch een interessant artikel schrijven die het lezen waard is.

Een blog maakt je website transparanter, maar nog belangrijker: menselijk! Je kunt zelfs je blogs nog een tikkeltje interessanter maken met infographics, video’s of zelfs met influencers. Daarnaast onderscheid je jezelf ook erg als concurrent. Dit alles bij elkaar helpt jou met het overdragen van je merk naar de doelgroep en is onderdeel van contentmarketing. Daarnaast kun je een blog erg gemakkelijk combineren met de sociale kanalen die je in beheer hebt.

Vindbaarheid

Een compleet andere reden voor het maken van blogs is de vindbaarheid van je website. Vaak zoeken mensen iets op in Google om iets te leren. Als jouw blog dan bovenaan staat, is er een grote kans dat hier op geklikt wordt. Kortom, je laat nieuwe mensen kennismaken met je bedrijf én je merk. Wat hier erg van belang is, is dat je jouw doelgroep door en door kent. Zorg ervoor dat je weet wat jouw doelgroep ‘s nachts wakker houdt. Wie weet koopt deze persoon hierdoor binnenkort wel iets bij jou in de webwinkel. Het is dan handig dat je de klant laat doorklikken naar relevante pagina’s op je website. Bloggen kan ook voor andere leads zorgen, zoals een inschrijving voor je nieuwsbrief of een afspraak met een nieuwe potentiële klant!

Maar hoe zorg je er nou voor dat je zo hoog in Google gaat scoren met je blog? Allerlei blog specialisten van Yoast en Moz hebben dit onderzocht en kwamen tot de conclusie dat je de blog eerst op je eigen website moet publiceren. Belangrijk is dat het blog geïndexeerd wordt door Google en het dus ook gevonden wordt door jouw doelgroep. Hierna kun je de blog delen op je sociale kanalen, voor meer traffic en SEO-waarde.

Blogs zorgen voor unieke en persoonlijke content op jouw website.

Evergreen content

Google houdt van unieke content en elke relevante pagina op je website is weer een kans om geïndexeerd te worden op nieuwe zoekwoorden. Alleen het zou wel zonde zijn als je content na een paar weken niet meer wordt aangeklikt. Daarom is het van belang om ‘Evergreen content’ te maken. Evergreen content is content welke altijd interessant blijft voor lezers. Het is de bedoeling dat deze content hoog scoort in zoekmachines op bepaalde zoekwoorden, zodat je een constante stroom aan bezoekers op je website krijgt. Daarnaast is evergreen content vaak erg informatief en dat kan een hele hoop externe links opleveren, wat goed is voor de autoriteit van je website. Dit staat ook wel bekend als linkbuilding.

Een goed voorbeeld van een stuk evergreen content is bijvoorbeeld een blog over ‘siliconenkit verwijderen’. Het is een taak van alle tijden. Mensen blijven hier elk jaar weer op zoeken. Als je een paar relevante producten aan koppelt, kan dit je omzet weer verhogen. Of zorg er tenminste voor dat je lezers doorklikken op je website! Een ander voorbeeld is welk wijnglas je nodig hebt voor welk soort wijn. Hier is een constante interesse naar, waardoor je weer nieuwe potentiële kopers naar je website kunt leiden.

Hulp nodig?

Heb jij je SEO-Strategie nog niet helemaal op orde en heb je hier hulp bij nodig? Dit hoef je niet alleen te doen! 050media is een gespecialiseerd online marketing bureau met jarenlange ervaring in linkbuildingcontent en SEO-techniek. Laat in het onderstaande contactformulier weten waar je graag hulp bij wilt en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op. Vervolgens kunnen we alles op het kantoor in alle rust bespreken en samen een concreet plan opstellen.

0%

Geschreven door Thamar

01-11-2019

in: SEO

Je bent op 0% van het artikel