Story

Zoekwoorden: met of zonder accenten?

In de digitale wereld zoals we die nu kennen is SEO de sleutel tot succes geworden voor bedrijven en content creators in bijna elke categorie. Met SEO willen we een goede positie behalen in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s). Om dat waar te kunnen maken spelen zoekwoorden een erg belangrijke rol. Ze kunnen online zichtbaarheid verbeteren en doelgericht verkeer genereren.

Bij het schrijven in verschillende talen, zoals Frans, Spaans of Italiaans, zijn er verschillende accenten die zelfs de betekenis van een woord kunnen veranderen. Mensen zijn van nature lui en zoeken daarom naar woorden zonder accenten, wat leidt tot een hoger zoekvolume op die woorden. Ondanks dat is het wel belangrijk dat we deze zoekwoorden met accenten schrijven om grammaticaal correct te zijn.

Google maakt onderscheid tussen woorden met en zonder accenten, wat ervoor zorgt dat er verschillende pagina’s terecht komen in de resultaten van zoekmachines (SERP’s). Zoekwoorden zonder accenten hebben bijna twintig keer zo veel pagina’s, en de resultaten op de eerste pagina vertonen duidelijke verschillen. Zo zijn er soms overeenkomsten, maar deze zijn niet op een logische volgorde weergeven en de inhoud van de resultaten komt vaak niet met elkaar overeen. Bovendien gebruiken de nieuwe gesproken zoekopdrachten, met onder andere Siri of Alexa, accenten wanneer ze een transcript geven en op die manier resultaten opleveren.

 

Moeten we dan zoekwoorden met of zonder accenten gebruiken?

Er is een grote discussie over dit onderwerp. Zo houden we bij 050media altijd rekening met woorden die een accent hebben en gebruiken we deze op de grammaticaal correcte manier. Hierdoor hebben zoekwoorden misschien wel een lager zoekvolume, maar er zijn ook een aantal grote voordelen:

 

  • Evolutie van zoekmachines: zoekmachines worden steeds geavanceerder in het begrijpen van de taal die consumenten gebruiken. Google ziet zoekwoorden met en zonder accent niet als exact dezelfde zoekopdracht, maar het verschil wordt wel steeds kleiner, vooral na de Hummingbird update.
  • Kwaliteit voor de lezer: de gebruiker wil als zoekresultaat content van goede kwaliteit ontvangen die gemakkelijk en snel te begrijpen is. Grammatica en spelling speelt daarbij een belangrijke rol. Bovendien kunnen bedrijven en content creators een gevoel van vertrouwen en geloofwaardigheid opwekken door gebruik te maken van de taalvoorkeuren van de doelgroep.
  • Consistentie en authenticiteit: het gebruik van zoekwoorden met accenten zorgt voor consistentie en authenticiteit. Daarnaast bevordert het vertrouwen bij gebruikers die enkel hun moedertaal spreken, waardoor de gebruikservaring wordt verbeterd en de digitale betrokkenheid vergroot. 

 

Kort samengevat kunnen wij stellen dat het gebruik van zoekwoorden met accenten de beste keuze is. Ondanks dat is het nog steeds mogelijk om woorden zonder accenten te gebruiken in de code van de website, bijvoorbeeld in de alt-tekst van afbeeldingen. Door accenten in je zoekwoorden te gebruiken, zorg je voor nauwkeurigheid en relevantie van je inhoud en optimaliseer je deze voor de doelgroep. Wees er alert op dat taal een krachtig hulpmiddel is en het gebruik van accenten in zoekwoorden een manier is om je inzet voor taalkundige integriteit te laten zien en zo de gebruikerservaring te verbeteren.

 

 

0%

Geschreven door Óscar

08-08-2023

in: Online marketing / Internationaal / SEO

Je bent op 0% van het artikel