Stories

Haal het maximale uit je email marketingcampagne met A/B-testen

Om je doelgroep te bereiken kun je gebruik maken van email marketing campagnes. Dit is een effectieve manier om te communiceren met je klanten. De mensen die zijn ingeschreven voor je nieuwsbrief hebben al eens toestemming gegeven dat je ze via deze weg mag benaderen. Dit maakt de kans groter dat de mail daadwerkelijk gelezen wordt. Toch is het belangrijk dat de doelgroep zich aangesproken voelt. Om erachter te komen wat wel en niet werkt kan je ervoor kiezen om A/B-testen in te zetten. Door middel van A/B-testen kun je jouw email marketing campagnes optimaliseren zodat deze beter bij jouw lezers passen. Hierdoor kun je de doelgroep beter aanspreken en voelen zij zich meer betrokken. Dit voeren wij regelmatig uit voor onze klanten. Het programma dat wij daarvoor gebruiken is Mailchimp.

Wat is A/B-testen?

Het klinkt inderdaad fijn dat je een optie hebt om je email marketing campagne helemaal naar je doelgroep af te stemmen, maar wat is een A/B-test eigenlijk?

Met A/B-testen test je twee varianten van bijvoorbeeld een nieuwsbrief, advertenties of een pagina indeling. Door nieuwsbrief A naar 50% van de lezers te sturen en nieuwsbrief B naar de andere 50% van je lezers te sturen, kun je duidelijk zien welke variant beter werkt. Als er een A/B-test wordt gedaan, dan is het belangrijk om een doel te hebben, zodat het duidelijk is wanneer het doel is behaald. Ook kunnen er dan duidelijke keuzes gemaakt worden, waardoor A/B-testing beter uitgevoerd kan worden. Wat voor doelen dit kunnen zijn lees je verderop. 
 

Waarom A/B-testen met je email marketingcampagne?

Een A/B-test opzetten kost natuurlijk tijd. Toch is het zeker de moeite waard om hier eens goed voor te gaan zitten. Door middel van A/B-testen kun je erachter komen wat het beste werkt bij jouw lezers. Ook krijg je inzicht in welk tijdstip, welke dag en welk design bijvoorbeeld het beste werken. Met behulp van een A/B-test krijg je over deze gegevens duidelijke resultaten. Je krijgt meer informatie over je doelgroep, waardoor je ze nog beter leert kennen. Hierdoor kan je in het vervolg je email marketing campagnes beter laten aansluiten bij deze doelgroep.
 

Emailmarketing AB test

Hoe werkt A/B-testen?

Inmiddels mag het duidelijk zijn dat het de tijd en moeite waard is om A/B-testing te doen. Maar hoe werkt een A/B-test eigenlijk? 

50% van de lezers zullen mail A zien de andere helft zal mail B zien, waardoor je duidelijk kunt bekijken welke het beste werkt voor jouw doelgroep. Hierdoor leer je de doelgroep en het gedrag van je doelgroep goed kennen. A/B-testen kan niet alleen voor nieuwsbrieven gebruikt worden, maar ook voor advertenties en voor de webpagina’s.

Afhankelijk van het doel van je email marketingcampagne maak je een keuze in wat je wil testen. Als dit allemaal duidelijk is bepaal je de manier van aanpak van je A/B-testing.  
 

Wat wil je testen in je email marketingcampagne?

Er zijn een hoop dingen die je kan testen in een email. Het is belangrijk dat je één variabele per keer test. Als je dit niet doet, dan zul je er niet achter komen wat de ene email beter heeft gemaakt dan de andere.
 

Er zijn verschillende variabelen die je kunt testen:

Het tijdstip of de dag

Het onderwerp van de email

De previewtekst

De afzender

Het design van de email

De tekst

Eventuele afbeeldingen

De call-to-action

De verschillende variabelen hebben allemaal invloed op een deel in het conversieproces. Wat je uiteindelijk gaat testen heeft vooral te maken met het doel van de email.

Het doel van je email marketingcampagne

Om erachter te komen wat je het beste kunt testen, is het belangrijk om eerst het doel van je email te achterhalen. Kort gezegd zijn er drie verschillende doelen achter een email: 

  • Open-rate: dit percentage geeft het aantal mensen aan dat de email heeft geopend tegenover het aantal mensen dat de email heeft ontvangen. Het is een belangrijk doel als je bijvoorbeeld informatie wil verspreiden of als je meer gezien wil worden.
  • CTR: dit percentage geeft het aantal mensen weer dat op de links in jouw email heeft geklikt in verhouding met het aantal mensen dat jouw email heeft ontvangen. Het is een belangrijk doel als je bijvoorbeeld wil dat je lezers naar jouw webpagina gaan. 
  • CTO: dit percentage geeft de verhouding weer tussen het aantal mensen dat de email heeft geopend en het aantal mensen dat heeft doorgeklikt. 
  • Conversie: dit percentage geeft het aantal contacten weer dat daadwerkelijk een bestelling heeft geplaatst nadat ze via jouw email in de webshop zijn beland. Dit is een belangrijk doel als je wilt weten welk aandeel email marketing heeft in het totale aantal conversies.
     

Hoe kies je de juiste A/B-test bij jouw doel

Aan de hand van het gestelde doel van je email kan je kiezen welke variabele je gaat meten. Per doelstelling kun je een andere variabele variëren. Als je de open-rate zo hoog mogelijk wilt krijgen is het onderwerp bijvoorbeeld belangrijker dan wanneer je de CTO zo hoog mogelijk wilt krijgen. 

Stem dus je variabele af op de doelstelling van je email. Om ervoor te zorgen dat je email marketing zo goed mogelijk is afgestemd op je doelgroep, is het belangrijk om ook in je doelstellingen per email te variëren. Zo krijg je een zo goed mogelijke basis voor de komende emails.
 

Door het testen van de onderwerpregel verhoogde de Openrate van mijn nieuwsbrieven

Benieuwd wat een A/B-test voor jouw email marketing campagnes kan doen?

Ben jij benieuwd hoe jij het maximale uit je email marketingcampagnes kan halen? Of wil je beginnen met email marketing campagnes? Neem dan contact op met 050media! We kunnen dan kijken hoe de email marketingcampagnes geoptimaliseerd kunnen worden. Wij gaan aan de slag met de opzet en uitvoering van de gehele email marketing. Samen werken we dan aan de groei van jouw bedrijf!

0%

Geschreven door Peter & Isa

20-10-2021

in: Online marketing

Je bent op 0% van het artikel