Story

De impact van levertijd op Bol.com

Bol is het grootste marketplace platform van Nederland, dagelijks maken ruim 2 miljoen mensen gebruik van de diensten van Bol.com. Nu de drukste maanden qua e-commerce voor de deur staan, kan het verkopen via Bol interessant voor jou zijn. Om de kans op succes te vergroten, moet jij als ondernemer rekening houden met drie onderdelen bij het verkopen op Bol.com. Deze onderdelen zorgen ervoor dat jij de buy-box krijgt:

  • De prijs van je product
  • De beoordelingsscore
  • De levertijd

In deze story nemen wij jou mee in één van deze drie onderdelen: de levertijd! 

Sneller leveren = meer conversie!

Uit onderzoek van Bol.com is gebleken dat levertijd een groot effect heeft op conversie. Vooral in de drukste tijd van het jaar, is snel leveren van groot belang. De consument wil het product zo snel mogelijk in huis. De best mogelijke verkooppositie is die van “Dezelfde dag & 1d”, waarbij het product dezelfde dag nog in huis is en anders de volgende dag. In onderstaand figuur krijgt die leverbelofte een index-score van 100.

 

Wanneer jij op Bol verkoopt en de leverbelofte hebt ingesteld op ‘één tot twee dagen’ in plaats van ‘dezelfde dag of de volgende dag’, dan dalen je potentiële conversies met 37%, wanneer dit ingesteld wordt op ‘twee tot drie dagen’ dan is dit percentage zelfs -51%.

 

Case 050media: levertijden aangepast

Een argument om de levertijden niet te verkorten, is de belofte dat de producten ook daadwerkelijk tijdig worden geleverd. Dit om een positieve beoordelingsscore te houden. Niet leveren of te laat leveren zorgt voor negativiteit. In dit voorbeeld laten wij zien wat er met een klant van ons is gebeurd nadat de levertijd is aangepast van ‘dezelfde dag of binnen één dag’ naar ‘één tot twee werkdagen’:
 

De cijfers laten zien dat de omzet gedaald is, net als het conversiepercentage. Het conversiepercentage is met -20,4% gedaald van 4,40% naar 3,50%. De omzet uit Bol.com is gedaald met -32,8%. Het aanpassen van de levertijd waarborgt wel de waarde van de beoordelingsscore maar zorgt voor een lagere conversiepercentage.

 

Samenwerken? 

050media kan helpen bij het optimaliseren van het aanbod op Bol.com! Het is van groot belang dat de producten die jij snel kunt leveren ook volledig geoptimaliseerd in Bol.com komen. Hier kunnen wij je bij helpen! Naast de organische assistentie op Bol.com, bieden wij ook strategische hulp bij het adverteren op Bol.com. Wij helpen jou met de juiste Marketplaces strategie. Neem gerust contact op met één van onze Bol.com specialisten!
 

0%

Geschreven door Bob

15-11-2022

in: Advertising / Marketplaces

Je bent op 0% van het artikel