Ga de grens over naar

Duitsland

Met een bijna vijf keer zo grote bevolking als Nederland is de Duitse markt een grote potentiële markt voor Nederlandse bedrijven. Duitsers zijn echte online shoppers. In 2021 kocht 74% van de Duitsers die internet gebruiken iets online. De online aankopen van onze buren zijn enorm, dus wacht niet langer met uitbreiden naar Duitsland! Ben je op zoek naar een uitdaging? Dan ligt die wellicht dichterbij dan je denkt.

Cultuur

Het stereotype beeld van een Duitser wordt beschreven als punctueel, georganiseerd en betrouwbaar. Duitsers zijn direct en participerend in communicatie. Als een individualistisch land, geloven mensen erg in een bepaalde manier van zelfontwikkeling. Duitsers waarderen feitelijkheden en willen altijd de voor- en nadelen tegen elkaar opwegen. Desondanks hechten Duitsers ook een hoop waarde aan gezelligheid en ze hebben een schat aan gezellige tradities. Niet alleen bier, pretzel en currywurst zijn onderdeel van de grote eetcultuur, ook delicatessen zoals speciale broden en wijn zijn hier onderdeel van. Duitsers houden van grillen, eten, drinken en het nuttigen van eten en drinken over het algemeen. 

 

Omdat het land zo groot is, kunnen er grote verschillen zijn in gedrag, lifestyle en cultuur. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met lokale aspecten, zelfs als je op het hele land focust.

De Duitse taal wordt voor een deel ook overgenomen door buurlanden Oostenrijk en Zwitserland. Hierdoor kun je makkelijk de inwoners van deze landen ook aantrekken.

ZIE HIER ONZE

Duitse cases

UITBREIDEN NAAR Duitsland

Waar moet je op letten?

Verzending

Duitsland heeft voor een deel dezelfde bezorgdiensten. Onder andere DHL, UPs, DPS en GLS vind je ook in Duitsland. Een andere bezorgdienst in Duitsland is Hermes. Duitsers zijn erg punctueel en verwachten ook punctualiteit in hun bezorgingen. Als jouw online webshop aangeeft dat de verzendtijd drie werkdagen is, dan moet de bestelling ook binnen deze drie werkdagen aankomen.

Betaalmethoden

Duitsers houden ervan om keuze te hebben, dus het is aan te raden om verschillende betaalmethoden aan te bieden. De meest populaire betaalmethodes zijn:

  • Kopen op factuur;
  • PayPal
  • Incasso
  • Creditcard
  • Bankoverschrijving

 

Domeinnaam

Voor het vertrouwen van de Duitse klant is het aan te raden om met een .de domein te werken. Dit geeft de Duitse klanten een gevoel van betrouwbaarheid. Ook een .com of .com/de domein werkt.

Feestdagen

In Duitsland zijn veel feestdagen. Sommige zijn gerelateerd aan een religieuze achtergrond of traditie, anderen zijn nieuw en overgenomen van andere landen. Shoppen tijdens aanbiedingen of speciale acties is erg geliefd onder Duitsers. Het uitlichten van promoties die gerelateerd zijn aan de feestdagen is dus een goede manier om Duitse shoppers naar jouw webshop te lokken. Denk aan bijvoorbeeld Singles Day, Black Friday en Cyber Monday.

 

Keurmerken

Voor Duitsers staat kwaliteit hoog in het vaandel. Door transparant te zijn en te laten zien dat je een betrouwbare webshop bent, zal je het vertrouwen van de Duitse klant winnen. Door keurmerken op je website te plaatsen geef je een signaal af dat de betrouwbaarheid ook gegrond is. De belangrijkste keurmerken voor Duitse webshops zijn:

  • Trusted Shops
  • EHI
  • TÜV
  • Secured Shop

 

Belastingen

Wanneer je producten verkoopt aan andere bedrijven in Duitsland, hoef je geen belasting te betalen, omdat er een 0% belasting is binnen Europese Unie landen. Wanneer je aan personen verkoopt moet je rekening houden met belastingen. Het btw-tarief in Duitsland is 19% en het lage btw tarief is 7%.

Wetten en regelgeving

Omdat Duitsland ook onderdeel is van de Europese unie, gelden ook hier de Europese regels voor e-commerce. Maar met ongeveer 83 miljoen inwoners, en daardoor een enorme markt, zijn er meer regels en wetgevingen nodig. Voor meer specifieke informatie is het aan te raden om de regels voor e-commerce in Duitsland te lezen.

Dit waarderen Duitse klanten:

  • Testimonials
  • Prijs direct zichtbaar in euro's
  • Veiligheid van bankbetalingen en privacy
  • FAQ's voor snelle klantsupport