Story

Vergroot je audience en omzet met een email welkomstflow

Wanneer je bezig bent met e-mail marketing is het eerste contact van groot belang. Je wilt natuurlijk direct een goede indruk maken en je (potentiële) klanten binden. Een goede welkomstflow kan je hierbij helpen.

Waarom een welkomstflow?

Een goede welkomstflow kan je vele voordelen opleveren. Je kunt hier ten eerste een goede en sterke eerste indruk maken. Daarnaast kun je het vertrouwen opbouwen door direct de juiste informatie te delen. Ook kun je het gebruiken om je klanten vroeg in het proces te segmenteren op basis van voorkeuren en interesses. Maar daarnaast kun je er ook voor zorgen dat je meer nieuwe abonnees binnen krijgt. Tot slot zal dit ook je conversies verhogen en meer omzet opleveren, en dat laatste is natuurlijk vooral waarom je dit wilt doen.

Een goede eerste indruk maken

Wanneer iemand zich inschrijft voor je e-mail lijst kun je direct een goede eerste indruk bij ze achterlaten. De welkomstflow leent zich namelijk erg goed om jezelf voor te stellen en uit te leggen wat je doet en wat je abonnees kunnen verwachten. Hiermee voorkom je dat abonnees uit het niets opeens e-mails ontvangen zonder dat ze vooraf weten waar ze aan toe zijn. Wanneer dit laatste wel gebeurt, is de kans groter dat iemand zich uitschrijft.

Het segmenteren van je contacten

De welkomstflow is ook het perfecte moment om je contacten te segmenteren. Dit kun je doen door middel van klikgedrag, maar ook door profiel update of interesse formulieren toe te voegen aan je welkomstflow. Hoe meer je van je contacten weet des te beter kun je ze segmenteren en gerichtere e-mails sturen. Hiermee kun je je contacten specifiek targetten met e-mail die binnen hun interesses liggen. Dit zal ervoor zorgen dat je abonnees zich minder snel uit zullen schrijven en je het conversiepercentage van je e-mail verhoogt.

Meer abonnees binnen halen

Wanneer je de dubbele opt-in voor e-mail zelf instelt en in je welkomstflow verwerkt kun je deze gebruiken om extra bezoekers binnen te halen. Je kunt er namelijk voor kiezen om de dubbele opt-in naar iedereen te sturen die een aankoop doet op jouw website. Wanneer iemand er dan niet al direct voor kiest om zich in te schrijven voor de e-mail lijst is dit het moment om hem alsnog te overtuigen. Dit kun je doen door meer informatie te geven over wat hij of zij gaat ontvangen of door een extra incentive (prikkel, beloning) toe te voegen als een eenmalige korting of een ander direct voordeel. 

Meer conversies

Natuurlijk wil je met je welkomstflow voornamelijk meer conversies behalen. Wanneer je een goede welkomstflow hebt staan waarmee je meer abonnees binnenhaalt, een goede eerste indruk maakt, het vertrouwen en de loyaliteit wint van je contacten dan zul je automatisch meer conversies gaan halen uit je campagnes. Klantbinding is namelijk een van de belangrijkste factoren voor succesvolle email marketing, en dat begint allemaal bij de eerste contactmomenten.

Resultaten

Kortgeleden hebben we voor een van onze klanten een welkomstflow opgezet via ActiveCampaign. Sinds deze welkomstflow live staat zien we de volgende resultaten:

5% van de klanten die in eerste instantie geen e-mails wil ontvangen, schrijft zich in via de dubbele opt-in;

Klanten die direct na de welkomstflow een tweede aankoop doen, voordat ze één van de wekelijkse campagnes ontvangen;

Snelle vermindering in aantal unsubscribers per email;

Groei in aantal conversies per campagne.

De mogelijkheden

Wanneer je een welkomstflow wilt instellen om jouw email marketing naar een hoger niveau te tillen zijn er vele mogelijkheden. Je kunt een welkomstflow zo uitgebreid en lang maken als jezelf wilt. Je kunt een eenvoudige welkomstflow maken met een enkele of twee eenvoudige e-mails. Of je kunt gaan voor een uitgebreide welkomstflow, met segmentatie formulieren, verschillende paden die doorlopen worden op basis van interesses, persoonlijke berichten en dynamische aangeraden producten. Kortom de mogelijkheden zijn eindeloos. 

Heb je interesse in een welkomstflow en wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op, dan kijken we samen naar wat de beste kansen en mogelijkheden zijn voor jou.

0%

Geschreven door Peter

22-05-2023

in: Online marketing

Je bent op 0% van het artikel