Story

De nieuwe Google Core update: hoe blijf je als website relevant?

Google heeft in maart 2023 haar nieuwste core update aangekondigd. Dit houdt in dat Google heeft besloten om het algoritme – dat bepaalt of jouw website bovenaan in de zoekresultaten te zien is – te vernieuwen. Google werkt vaker aan core updates, en meestal zijn er enkele kleine verschillen in de zoekresultaten te zien als gevolg hiervan. 'Brede' core updates zoals deze hebben vaak een groter effect, in deze story lees je hoe deze update invloed kan hebben op de ranking van jouw website.

Wat is een Google core update?

Google voert regelmatig updates uit om haar zoekmachine te optimaliseren. Van de meeste van deze updates hoort het publiek slechts weinig, omdat er enkele hele kleine verschillen meetbaar zijn. Toch voert Google zo nu en dan een grote update uit, denk bijvoorbeeld terug aan de Spam update uit december 2022. 

Updates zoals de spam update focussen zich op het verlagen van de ‘ranking’ van bepaalde websites die de grenzen van het beleid van Google zoeken. Een core update daarentegen richt zich meer op brede veranderingen aan het zoeksysteem. Naar eigen zeggen voeren ze deze updates uit om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten behulpzame en betrouwbare content bieden aan de gebruiker.

   

Een duidelijke manier om core updates uit te leggen is als volgt, stel:
je maakt een lijst met de beste films uit 2022. Deze lijst is een tijd lang erg relevant, want iedereen wil zien wat het afgelopen jaar de beste films waren. Maar na een aantal jaren komen er nieuwe, misschien zelfs betere films uit die niet in deze lijst zijn opgenomen. Misschien kom je er na een tijd achter dat een film die eerst op plek 10 stond, toch een 5e plek verdient. 

Daarom besluit je na 2 jaar om de lijst te vernieuwen, waarna de lijst er compleet anders uit ziet. Dit is precies hoe core updates van Google werken, wanneer de content op een website niet relevant is zal de pagina ook niet meer goed ranken.

Hoe pas je je strategie aan op deze core update?

Bij 050media passen we constant onze strategie aan op basis van nieuwe Google updates. Omdat de core update vooral websites lijkt te raken waarvan de content verouderd is, is het nu van extra belang om hier de focus op te leggen. Daarom kun je, wanneer je merkt dat de core update jouw website heeft geraakt, je meer gaan focussen op het schrijven van goede, relevante content in je content marketing

Monitor dus goed hoe jouw site presteert, schrijf content van goede kwaliteit en zorg ook dat alle technische aspecten op orde zijn. Zorg ervoor dat je content schrijft die relevant is voor de lezer, zodat de gebruikerservaring op de website zo goed mogelijk is. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw website ook na de nieuwe core update relevant blijft.

Je eigen content beoordelen

Niemand weet welke factoren Google precies gebruikt om te beoordelen of jouw content goed en relevant is. Daarom is het belangrijk om bij het schrijven van content al bij jezelf na te gaan of deze content geschikt is om te ranken in Google. Hoewel Google zelf zegt dat pagina’s die geraakt zijn door de core update niet slecht zijn, kan het helpen om de content op de website te verbeteren. Wil je weten hoe je goede en relevante content schrijft? Kijk dan eens in deze story.

0%

Geschreven door Daan

12-04-2023

in: SEO / Online marketing

Je bent op 0% van het artikel