Story

Hoe kun je ChatGPT inzetten voor je marketing en hoe moet je het gebruiken?

De nieuwe Artificial Intelligence tool, ChatGPT, is het gesprek van de dag en dat al weken lang. Dit systeem heeft de kracht om de menselijke taal te begrijpen en te genereren. Dat biedt talloze mogelijkheden voor iedereen die in een handomdraai een tekst wil (laten) schrijven. Maar waar ligt de grens bij het gebruik van Artificial Intelligence? In deze story lees je alles over de voor- en nadelen van het gebruik van ChatGPT!

Wat is ChatGPT?

Laten we het de tool zelf vragen!

“Hi ChatGPT! Kun je een antwoord schrijven van ongeveer 200 woorden op de vraag: wat is ChatGPT?” 

“ChatGPT is een kunstmatig intelligentiemodel ontwikkeld door OpenAI. Het is een zogenaamde ‘language model’ dat is getraind op enorme hoeveelheden tekst en is daardoor in staat om te reageren op natuurlijke taalinput. Met ChatGPT kun je bijvoorbeeld vragen stellen over een breed scala aan onderwerpen, of het nu gaat om feiten, meningen of specifieke informatie. Het model is getraind op een grote hoeveelheid tekst uit het openbare domein, wat betekent dat het op een natuurlijke en menselijke manier antwoord kan geven op veel verschillende soorten vragen. Kortom, ChatGPT is een krachtige tool voor veel verschillende toepassingen en is een belangrijke stap vooruit in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en natuurlijke taalverwerking.” 

Zoals je kunt lezen is het een uiterst doorgetrainde tool, want aan deze tekst is niets aangepast. Je begrijpt dat dit vele mogelijkheden biedt voor het genereren van teksten van diverse aard, klantenservice-bots, maar ook voor het vertalen van teksten. 

Je kunt de robot zelf inzetten door naar de website van OpenAI te gaan. Hier maak je een account aan en vervolgens kun je de tool gebruiken. Let op! Er is veel vraag naar de chatbot, waardoor niet iedereen er op elk gewenst moment in kan.

 

Hoe kun je ChatGPT inzetten voor je online marketing?

Zoals je leest zijn er talloze mogelijkheden om ChatGPT in te zetten. Het belangrijkste is dat je de juiste input geeft aan de robot om de gewenste output te krijgen. Maar hoe zet je de tool in om jouw online marketing te verbeteren? Hieronder lees je meer over de marketing mogelijkheden met de tool. We geven onder andere tips over de inzetbaarheid, maar ook over de input die je het beste aan de robot kunt geven.
 

Zoekwoord ideeën generator

Bijna iedereen heeft af en toe wel eens problemen met het opdoen van nieuwe ideeën. Met de komst van ChatGPT, is dit probleem vrijwel verdwenen. ChatGPT kan je namelijk helpen met het opdoen van ideeën voor zoekwoorden. Hierdoor krijg je ideeën waar je jouw content over kunt schrijven. Je kunt de bot bijvoorbeeld opdragen: 

“Geef me 10 zoekwoorden over sportschoenen voor mijn blog”.

ChatGPT zal je dan 10 zoekwoorden geven die je zou kunnen gebruiken bij het schrijven van content. Als je nog niet helemaal tevreden bent met de output die ChatGPT je geeft, dan kun je verder bouwen op de eerdere output die je al hebt gekregen. Je kunt hem bijvoorbeeld opdrachten geven als: 

“Geef me alleen makkelijke zoekwoorden” of “Kies de 5 beste zoekwoorden uit”. 

Door deze opdrachten te geven en door vragen te stellen kun je de output die ChatGPT je geeft, filteren en erg specifieke antwoorden krijgen. Vraag je jezelf nu af waarop deze antwoorden gebaseerd zijn, dan kun je dit ook vragen. ChatGPT zal dan onderbouwen hoe hij aan de zoekwoorden is gekomen.

Content outlines

Wil je graag ondersteuning krijgen bij het schrijven van een blog of een stuk tekst. Dan kun je ChatGPT vragen om content outlines voor je te maken. Je kunt bijvoorbeeld tegen de robot zeggen: 

“Maak een opmaak van een blog over het zoekwoord ‘sportschoenen’, maak hierbij gebruik van H2, H3 subkopjes en bullet points”
 

 

ChatGPT geeft dan een voorbeeld van een opmaak die je zou kunnen gebruiken als je een tekst wilt gaan schrijven over het zoekwoord sportschoenen (zie onderstaand). Ben je niet tevreden met de output die je krijgt of wil je kijken of er nog andere opties zijn? Dan kun je ChatGPT vragen of hij hetzelfde nog eens wil doen, maar dan met andere output. Hierdoor krijg je genoeg mogelijkheden en kun je deze met elkaar vergelijken, zodat je de best mogelijke content kunt schrijven!

Content clusters

Content clusters zijn groepen van content die aan elkaar gerelateerd zijn, maar ook rond een bepaald centraal thema gebouwd zijn. Deze clusters bieden contextuele content voor de verschillende pagina’s die binnen die groep vallen. Je kunt ChatGPT vragen of hij een content cluster voor je wil maken. Hiervoor hoef je simpelweg aan de chatbot te vragen: 
 

“Welke zoekwoorden moet ik gebruiken om een content cluster te maken voor het zoekwoord: 'sportschoenen’?”

Als output krijg je dan een cluster aan zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het zoekwoord ‘sportschoenen’. Wil je graag een specifiek aantal zoekwoorden of andere opties filteren aan de output die je van ChatGPT krijgt, dan kun je dit opnieuw aangeven.

Mark-ups

ChatGPT kan je ook helpen bij het maken van een schema markup. Een schema markup is een vorm van microdata die is ontwikkeld om zoekmachines te helpen bij het begrijpen van de inhoud van een webpagina. Zo kun je ervoor zorgen dat de zoekmachines sneller begrijpen waar de inhoud van je pagina over gaat. Je kunt ChatGPT het volgende opdragen: 
 


 

“Maak een schema markup voor een blog met het zoekwoord ‘sportschoenen’"

Als output krijg je dan in microdata een voorbeeld van een schema markup over het zoekwoord sportschoenen.

Volledig artikel schrijven

Om veel tijd te besparen kun je ChatGPT ook vragen om een volledig artikel voor je te schrijven. Hierbij is het belangrijk dat je erop let dat je goed aangeeft aan welke eisen het artikel moet voldoen. Voorbeelden van eisen die je kunt stellen aan het artikel zijn:

  • Het aantal woorden
  • Schrijfstijl en tone of voice
  • Titel en soorten subkoppen (H2, H3) 
  • Gebruik van opsommingen

 

Een voorbeeld van de input die je aan ChatGPT kunt meegeven is: 

“Schrijf een informatieve blog over het zoekwoord ‘sportschoenen’, zorg ervoor dat de blog minimaal 500 woorden bevat, dat er gebruik wordt gemaakt van H2 en H3 subkoppen en zorg dat er gebruik wordt gemaakt van opsommingen”

Als output krijg je dan een volledige blog die geschreven is door ChatGPT, dat zich houdt aan de eisen die je hebt meegegeven.

 

Vertalen

Stel, je wilt bovenstaande blog die je door ChatGPT hebt laten genereren laten vertalen naar een andere taal, dan kan dit ook. Je zegt dan het volgende tegen de chatbot:

 “Vertaal de bovenstaande blog naar het Spaans.” 

ChatGPT zorgt er dan voor dat de gehele tekst naar het Spaans wordt vertaald! ChatGPT kent in totaal 95 talen. Je hebt dus genoeg andere mogelijkheden voor het vertalen van teksten. Let er wel op dat ChatGPT er voornamelijk voor ontwikkeld is om in het Engels teksten te begrijpen en genereren. Ook voor je cross-border marketing kan je ChatGPT dus gebruiken. De bot houdt alleen geen rekening met cultuurverschillen, daar moet je daarom zelf rekening mee houden. 

 

Laat onderwerpen zien die nog missen in een tekst

ChatGPT kan ook kijken of er nog onderwerpen missen in een reeds bestaande tekst. Dit kan erg handig zijn als je een stuk tekst wilt gaan optimaliseren of als je benieuwd bent naar of je alle mogelijke onderwerpen hebt behandeld in een tekst. Om dit te kunnen doen geef je de volgende input mee aan ChatGPT: 

“Maak een lijst van relevante informatieve onderwerpen in long-tail zoekwoord vorm die in de onderstaande tekst ontbreken: (Invoegen tekst).”

Hieruit komen meerdere long-tail zoekwoorden, die nog niet zijn besproken in de bestaande tekst. Zo kun je kijken of er nog belangrijke zaken ontbreken in de bestaande tekst. Ideaal voor je contentmarketing!

 

Productbeschrijving

Het is belangrijk dat je onder een product op een productpagina, productinformatie toevoegt. Hierdoor kan zowel de zoekmachine als de potentiële klant begrijpen wat het product precies is en waar de pagina over gaat. ChatGPT heeft de optie om een uitgebreide product beschrijving te genereren. Hierbij kun je de URL van de productpagina toevoegen aan de input, zodat ChatGPT de informatie op deze pagina kan inlezen. Een voorbeeld van de input: 

 “Maak van de volgende link een verkoopbare productbeschrijving van 200 woorden: (invoegen link)”

Vervolgens krijg je een output die het product beschrijft in een toon die aanzet tot verkoop. 

 

Content kalender

Je kunt ChatGPT ook vragen om een contentkalender te laten maken. Een contentkalender is een planningstool voor het beheren en organiseren van de inhoud van een website, socialmedia-accounts, een e-mailmarketing campagne of andere online platformen. Het is een overzichtelijke weergave van wat, wanneer en waar qua content zal worden gepost of gedeeld. Hierbij gebruik je de volgende input:

“Maak een publicatiekalender in opsommingstekens met 10 inhoud ideeën die gaan over het zoekwoord ‘sportschoenen’. Zet er ook het aantal aanbevolen woorden bij en de publicatiedatum in de volgende maand.” 

Vervolgens krijg je als output 10 ideeën voor publicaties over het zoekwoord ‘sportschoenen’. Hierbij geeft ChatGPT je ook een datum van publicatie mee en het aantal woorden waaraan moet worden voldaan. Erg handig dus als je een duidelijke planning wilt hebben voor het plaatsen van teksten en blogs in de aankomende maand(en).
 

Tekst naar HTML vormen

ChatGPT kan ook teksten herschrijven in HTML. HTML is een programmeertaal die wordt gebruikt om webpagina’s te creëren en te structureren. Hiervoor dien je de volgende input in te voeren: 

“Herschrijf deze tekst in HTML zodat deze H2 tags bevat en elke alinea begint met een nieuwe regel (invoegen tekst)”

Zo kan je teksten overzetten naar programmeertaal, die weer gebruikt kan worden voor het schrijven (coderen) van webpagina’s.
 

ChatGPT biedt talloze mogelijkheden voor verschillende toepassingen, waaronder online marketing. Met de juiste invoer kun je het programma gebruiken als hulp voor al je schrijfopdrachten. 

0%

Geschreven door Friso & Isa

12-02-2023

in: Online marketing

Je bent op 0% van het artikel