Stories

Wat is een private label en hoe zet je het op?

Wanneer je een beetje bekend bent in de wereld van webshops, ben je de term private label vast wel eens tegengekomen. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Een private label product is een product dat wordt geproduceerd door een fabrikant en op de markt wordt gebracht door een ander bedrijf met een eigen merknaam. Op deze manier hoeft er niet geinvesteerd te worden in productontwikkeling, maar werk je samen met de fabrikant om je eigen merk op te zetten. Met een private label worden de producten vaak speciaal voor jouw merk gemaakt.

Hoe begin je zo’n private label met producten en wat zijn de voordelen? In deze story leggen we het je allemaal uit, en vertellen we ook waar wij je bij kunnen helpen.

Wat is een private label?

Een private label zijn producten die gelabeld zijn als eigen merk. Zo ken je vast de huismerken in supermarkten, drogisterijen en ook bouwmarkten. Onder de term private label valt ook het beginnen van een nieuw merk binnen een assortiment bestaande producten. Dit noem je eigenlijk een white label. Het grote verschil tussen een private label en een white label is dat je met een private label unieke producten verkoopt die niemand anders heeft. Met een white label voorzie je bestaande producten met jouw eigen merknaam en logo. Maar waarom kies je voor een private label? Voor zowel een private label als een white label gelden in grote lijnen dezelfde voordelen:

De voordelen van een private label:

Lagere inkoopkosten omdat je zelf de producten inkoopt;

Uniek merk waarmee jij je onderscheidt in de markt;

Bepaal volledig zelf hoe je jouw producten op de mark brengt.

Hoe begin je een private label?

Het beginnen van een private label met eigen producten is een complex proces met veel stappen. Het zal in het begin dus een grote investering zijn, zowel in tijd als in geld. We lichten hieronder de verschillende stappen toe die je moet zetten om een private label volledig op te zetten.

Jouw merk identiteit

Een private label is niets zonder een brand identity. Waarom moeten potentiële klanten jouw private label producten kopen en niet die van een ander (A-)merk? Kies als eerste je specifieke doelgroep en bedenk vervolgens een kloppend en inspirerend verhaal wat jouw doelgroep aanspreekt. Hierdoor kun je inspelen op de behoeften en wensen van jouw doelgroep met de kernwaarden van jouw merk. Daarnaast moet je merk er natuurlijk aantrekkelijk uit zien. Een brand identity bevat onder andere jouw logo, gekozen kleuren en de merknaam. Deze visuele aspecten gecombineerd met het verhaal trekken potentiële klanten over de streep.

 

Productverpakkingen

De stap die volgt op het neerzetten van een brand identity, is het creëren van productverpakkingen voor jouw private label producten. Hierop komen jouw gekozen kleuren, logo en jouw verhaal het beste tot zijn recht! Bij het ontwerpen van deze productverpakkingen is het belangrijk dat, naast jouw brand identity, ook de productkenmerken goed naar voren komen.

Jouw private label producten presenteren

Om jouw producten te verkopen, wil je ze natuurlijk zo mooi mogelijk presenteren. Een belangrijk onderdeel hiervan is productfotografie. Je kunt je de kwaliteiten van je producten met haarscherpe productfoto's mooi zichtbaar maken. Om het beeld nog sterker te maken, kan een complete productomschrijving niet ontbreken. Met de combinatie van foto's en omschrijvingen overtuig jij de kijker om klant te worden!

Lees verder over product content

 

Je private label producten verkopen

Wanneer je de private label producten ingekocht hebt en voorziet van een productverpakking, wil je ze online mooi presenteren. Naast een reguliere webshop of één van de vele Marketplaces, is een brandstore een hele goede optie. Dit is een webshop die volledig draait om jouw private label producten. Op zo’n specifieke webshop draait het volledig om brand identity; jouw logo, jouw kleuren en jouw foto’s én jouw verhaal!

Lees meer over een webshop opzetten

De marketing van jouw private label

De hogere winstmarge van private label producten biedt je een enorm voordeel bij het opzetten van een goede online advertising strategie. Het geeft je namelijk letterlijk meer marge om te besteden aan een goede Search Ads campagne of voor platform marketing op bijvoorbeeld Bol.com of Amazon. Zo kun jij jouw private label product nog beter aan de man brengen!

Lees meer over online advertising

 

0%

Geschreven door Isa

16-01-2021

in: Online marketing

Je bent op 0% van het artikel