Stories

Wat is een private label en hoe zet je het op?

Wanneer je een beetje bekend bent in de wereld van webshops, ben je de term private label vast wel eens tegengekomen. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Een private label is in het kort het lanceren van je eigen merk. Hoe begin je zo’n private label en wat zijn de voordelen? In deze story leggen we het je allemaal uit, en vertellen we ook waar wij je bij kunnen helpen.

Wat is een private label?

Een private label is een eigen merk of eigen lijn met producten. Zo ken je vast de huismerken in supermarkten, drogisterijen en ook bouwmarkten. Onder de term private label valt ook het beginnen van een nieuw merk binnen een assortiment bestaande producten. Dit noem je eigenlijk een white label. Het grote verschil tussen een private label en een white label is dat je met een private label unieke producten verkoopt die niemand anders heeft. Met een white label voorzie je bestaande producten met jouw eigen merknaam en logo. Voor zowel een private label als een white label gelden in grote lijnen dezelfde voordelen:

De voordelen van een private label

Lagere inkoopkosten omdat je zelf de producten inkoopt

Uniek merk waarmee jij je onderscheidt in de markt

Bepaal volledig zelf hoe je jouw producten op de mark brengt

Hoe begin je een private label?

Het beginnen van een private label is een complex proces met veel stappen. Het zal aan het begin dus een grote investering zijn, zowel in tijd als in geld. Bij 050media helpen we je er graag bij! We lichten hieronder de verschillende stappen toe die je moet zetten om een private label volledig op te zetten.

Wat jouw merk is

Brand identity

Een private label is niets zonder een brand identity. Waarom moeten potentiële klanten jouw producten kopen, en niet die van een ander (A-)merk? Kies als eerste je specifieke doelgroep en bedenk vervolgens een kloppend en inspirerend verhaal wat jouw doelgroep aanspreekt. Een brand identity bevat onder andere jouw logo, gekozen kleuren en de merknaam. Deze visuele aspecten gecombineerd met het verhaal trekken potentiële klanten over de streep.

Het jasje van jouw product

Productverpakkingen

De stap die volgt op het neerzetten van een brand identity, is het creëren van productverpakkingen. Hierop komen jouw gekozen kleuren, logo en jouw verhaal het beste tot zijn recht! Bij het ontwerpen van deze productverpakkingen is het belangrijk dat, naast jouw brand identity, ook de productkenmerken goed naar voren komen. Onze productcontent specialisten helpen je hier graag verder bij!

Lees verder over productcontent

Jouw producten haarscherp

Fotografie

Bij productverpakkingen komen natuurlijk professionele productfoto’s kijken. Ook op jouw webshop wil je de productpagina’s voorzien van haarscherpe productfoto’s. Maar ook sfeerfoto’s waarop het product in een bepaalde context te zien is, zijn belangrijk. Foto’s van goede kwaliteit stralen niet alleen professionaliteit uit, ook geeft het de potentiële koper vertrouwen in het merk.

Lees verder over productfotografie

Jouw website

Brandstore

Wanneer je de producten ingekocht hebt en voorziet van een productverpakking, wil je ze online mooi presenteren. Naast een reguliere webshop of één van de vele Marketplaces, is een brandstore een hele goede optie. Dit is een webshop die volledig draait om jouw private label. Op zo’n specifieke webshop draait het volledig om brand identity; jouw logo, jouw kleuren en jouw foto’s én jouw verhaal!

Lees meer over webshops

Breng jouw product aan de man

Ads en platform marketing

De hogere winstmarge van een private label bied je een enorm voordeel op bij het opzetten van een goede online advertising strategie. Het geeft je namelijk letterlijk meer marge om te besteden aan een goede Search Ads campagne of voor platform marketing op bijvoorbeeld Bol.com of Amazon. Zo kun jij jouw product nog beter aan de man brengen!

Lees verder over online advertising
0%

Geschreven door Jeanine

16-10-2020

in: Online marketing / Content / Internationaal

Je bent op 0% van het artikel